måndag 21 november 2022

Memoarnytt: Rädd för sanningen av Janne Josefsson



Janne Josefsson


Nåja, nytt och nytt. Men för mig var den ny, upptäckte den helt nyligen, vissa böcker missar man. Utgivningsdatum var den 10 september 2022. Bokförlag: Mondial. Beskrivning:

"»Jag har blivit kallad: Blodhund. Robin Hood. Moderatätare. Kommunist. Nazist. Men oavsett epitet har min drivkraft varit att berätta historier om människor, som säger någonting om samhället och vart vi är på väg.«
Janne Josefsson har ägnat i princip hela sitt liv åt jakten på sanningen och att avslöja maktmissbruk. Men var kommer drivkraften ifrån, och vad har karriären kostat honom?
I Rädd för sanningen vänder Janne Josefsson på linsen och konfronterar sig själv. Han ser tillbaka på reportagen, de han är mest stolt över och de han ångrar. Han tvingas möta sin uppväxt och sin familjehistoria, och finner sanningar han lyckats dölja till och med för sig själv."

 

"Janne Josefsson är en av Sveriges mest uppmärksammade och framgångsrika grävande journalister de senaste decennierna."


Janne Josefsson avslöjar också i sin bok en del oförrätter under sin tid på SVT. Är nog inte så många som törs avslöja sådant som det verkar. SVT tycks ha blivit rätt slutet sekteristiskt med en växande tystnadskultur. En riktig maktfaktor som inte får granskas, kritiseras... eller förändras. Trist när man börjar förlora förtroendet för etablerade media som påstår sig vara partipolitiskt obundna men ändå alltmer sprider vänsterpropaganda (medelst listiga eller klumpiga försök att smutskasta partier utanför deras kära vänsterblock S/V/MP/C). Upplever att det även gäller DN numera.

Sid. 196:

"Jag är frispråkig. Absolut. Men ibland har jag undrat om man på SVT trott att jag är spritt språngande galen. När vi vann en Kristallen för tv-programmet Josefsson var SVT-ledningen noga med att se till att hålla mig ifrån scenen. Faktiskt gick det så långt att redaktören Lena Laurén fick order.
    »Om Janne tar sig upp på podiet och säger något ofördelaktigt om SVT, får du putta ner honom lite diskret och sedan bara ropa tack ska ni ha, vi är jätteglada för tittarsiffrorna och priset!«
    Lena var klok nog att inte berätta det för mig under själva galan. Utan dagen efter, förmodligen var hon medveten om att jag skulle gå i spinn, vilket jag givetvis gjorde."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!