söndag 7 april 2019

En smakebit på søndag: Disekvilibrium

Den här söndagen är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår En smakebit på søndag. Mari och Astrid Terese turas om varannan helg att stå som värdinnor för dessa smakbitar som vi hämtar från böckerna vi läser. På så vis blir det fina boktips varje söndag.

Idag blir det förstklassig svensk fantastik som smakbit. Kommer närmare bestämt från den suveränt bra novellen Mama Sema i novellsamlingen Disekvilibrium av Oskar Källner. Sju noveller ingår och boksläppet sker den 23 april.

Sidan 10:

"Mama Sema lät blicken glida över dem. Det var mest turister från stan. De var inte lika många som i fjol. Och de spenderade inte lika mycket pengar. En tillfällig ekonomisk regression kallade regeringen det. De skyllde på den galaktiska marknaden.
    Hon fnös. Som om Nyumbani bara var ett oskyldigt offer för andra världars dåliga beslut. Som om det inte fanns tillräckligt med skrupelfria politiker här hemma.
    Turisterna hade små utbuktningar vid tinningarna som skvallrade om att de var moddade med inplantat. De hade förmågor som Mama Sema aldrig upplevt och inte heller ville ha. De behövde inga holoarmband för att få tillgång till nätet. De levde hela livet uppkopplade, till hälften i denna värld, till hälften i någon annan. Ibland kunde de sitta i timmar i sina solstolar och bara stirra ut över havet, deras sinnen någon helt annanstans. Mama Sema tyckte att det var ett rejält slöseri med en fin dag. Implantaten gav dem också möjlighet att kontrollera sin egen biokemi varför många av de moddade kunde bli hiskeligt gamla. Hon fnös, vände ryggen åt serveringen och vandrade därifrån. Vad var vitsen med ett långt liv om man inte var närvarande i det?"


Andras smakbitar finns idag här





31 kommentarer:

  1. tack för smakbiten från en annan värld tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt annorlunda i varje fall.

      Radera
  2. Tack för smakbiten. En okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu inte utgiven, så säkert rätt okänd för många än så länge.

      Radera
  3. Tack för smakebiten, jag har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Skriver väldigt bra noveller.

      Radera
  4. Den fick jag också i veckan :) Förhoppningsvis ska jag kunna börja med den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Jag kunde inte låta bli att börja läsa den på en gång, och så blev man då fast i ännu en bok. Tänker att man borde avsluta en bok innan man börjar med nästa, men det tycks då som alldeles omöjligt. :D

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Känner igen författarnamnet från Monikas blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja på Monikas blogg blir man upplyst om massor av spännande böcker! :)

      Radera
  6. De novellene ble jeg virkelig fristet til å lese. Både elsker jeg fantasy og noveller så det må være en perfekt match :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, troligtvis som klippt och skuret för dig. :D

      Radera
  7. Den historien gick jag igång på! Låter på alla sätt o vis som något för mig, dessutom gillar jag novellformen. Ska spana när den kommit ut. Tack för smakbit och trevlig fortsättning på söndagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är absolut gott och blandat som ger mersmak. Ibland känns det så oerhört befriande med det där korta formatet som en novell har.

      Radera
  8. intressant! inte min tekopp, men just därför känner jag att jag kunde försöka mig på en novell. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst, då skall du testa denna! I novellsamlingar kan ju var och en hitta sina guldkorn.

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Låter som en intressant novell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många fördelar med fantastik. Ger mycket att läsa.

      Radera
  10. Tack för en jättebra smakbit! Den verkar riktigt bra. Något jag får hålla utkik efter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÄR riktigt bra, svår att lägga ifrån sig. Så absolut, håll utkik! :)

      Radera
  11. Den lät spännande och omslaget är lite 'Avatar', som jag älskar. Titeln får mig att tänka på 'Equilibrium' som Vargnatt talar så gott om, men jag antar att de inte är 'släkt', har glömt författarnamnet. Trevlig helg önskar jag som också tycker att det kan räcka med snö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna Jakobsson Lund var nog namnet, har dock inte läst Equilibrium, men av Vargnatt har man ju såklart blivit lockad att läsa den.

      Radera
  12. Den kommer jag nog att läsa så småningom. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Hoppas du kommer att gilla den lika bra som jag gjorde. :)

      Radera
  13. Märklig titel. Men tankeväckande smakbit. Gillar avslutningen: "Vad var vitsen med ett långt liv om man inte var närvarande i det?"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Motsats till "ekvilibrium" (jämvikt och balans)... d.v.s. ett kaostillstånd. Och ja visst, gillade också den avslutningen, mycket, därför såklart tvunget att ta med. ;)

      Radera
  14. Känner igen författarnamnet men inte läst något, kanske inte riktigt min kopp te men en novell skulle jag kunna tänka mig att testa ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att läsa noveller är väl ett utmärkt sätt att våga sig på sådant som faller utanför den invanda komfortzonen.

      Radera
  15. Den där boken verkar intressant. Har hört en del gott om författaren. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skicklig novellist. Och denna novellsamling fick toppbetyg av mig, så läs! :)

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!