söndag 9 juni 2019

En smakebit på søndag: Döden under ytan

Den här veckan är det bokbloggen Flukten fra virkeligheten som återigen håller i smakbitarna. Genom dessa små textcitat hämtade från böckerna vi läser blir det bra boktips varje söndag.

Lagom till söndagsfrukost ute i befriande morgonsvalka (och bland ettriga stickmyggor... "inga rosor utan taggar") avslutades idag den psykologiska spänningsromanen Döden under ytan av Anne-Marie Schjetlein. Smakbiten kommer från sidan 12:



"Midsommar låg fyra veckor bort. Utanför sjukhuskroppen blommade körsbärsträden och spred hopp om en lång skön sommar. Det var klämfredag efter Kristi himmelsfärdsdag och för hundrade gången önskade sig Andreas bättre arbetsvillkor. Inom vården rullade schemat på utan tanke på helgdagar.
   Andreas tuggade färdigt innan han svarade på Jonas fråga om hur de skulle fira midsommar. Smaken av strömming och potatismos var salt och sträv på tungan, törsten skulle visa sig frampå eftermiddagen.
   "Det blir nog ganska traditionellt för vår del, är jag rädd."
   Jonas drack ett glas vatten i ett svep och ställde ner det på den röda plastbrickan med en smäll. Mannen som satt längst in vid bordet ryckte till och tittade upp. Andreas tyckte sig känna igen honom som en av röntgensjuksköterskorna och nickade en kort hälsning. Han slängde en blick mot dosimetern som satt fäst på arbetsskjortan och bekräftade arbetsplatsen. Jonas fortsatte oberört fundera högt.
   "Är det någon högtid som är mer fylld av traditioner än just midsommar?""

Detta blir del fyra i serien om kirurgen Andreas Nylund på sjukhuset i Halmstad. Bokbeskrivning finns här. Tyckte ju om den föregående boken i serien; Döden ingen ser, mycket(!), och hade därmed ganska höga förväntningar på den här uppföljaren. Nu är boken precis utläst... och javisst, de infriades, förväntningarna alltså.

En hel del relationsdrama och vardagsrealism i denna, har normalt lite svårt att fördra sånt i större mängd (gäller då tydligen oftast feelgood), men i en thriller brukar det kunna funka fint och Döden under ytan är ett utmärkt exempel på det! Gillar dessutom huvudkaraktärerna, intresserad av att veta hur det kommer att gå för dem, vilket brukar vara en fördel. Det här får bli ett av mina bästa tips på sommarläsning i år, men läs föregående bok i serien först (om ni inte redan gjort det), finns där till viss del sådant en behöver ha koll på innan denna (t.ex. om den skumma figuren Petra...). Recension här på bloggen kommer att fixas inom kort.

Två veckor innan midsommar och värsta högsommarvärmen har det varit. Men kommande vecka ska visst bli svalare, det ser jag fram emot. Förresten, vad säger ni, är midsommar den högtid som är mest traditionstyngd?


Andras smakbitar kan man idag finna här


30 kommentarer:

  1. Har första delen i den här serien oläst i hyllan. Någon gång kommer jag väl till den också.

    Jag skulle nog säga att julen är mest traditionstyngd, med midsommar på en klar andraplats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tippade också på julen som mest fylld av traditioner, för de flesta.

      Radera
  2. Den här serien blev jag påmind om alldeles nyligen och jag vill gärna läsa den så tack för smakbiten! :) För mig är midsommar inget som jag känner för att fira alls så den blir nog tyvärr lite traditionstyngd för min del. (Men känner direkt inget tvång att fira den heller.) Här är det äntligen lite svalare och vi fick faktiskt lite regn igår! :D Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja riktigt skönt att det är svalare idag. Inte så förtjust i dagar då temperaturen stiger över 25 grader. Ser nog midsommarfirande (liksom julfirande) som något som skall vara en upplevelse för barn, engagerar säkert småbarnsfamiljer.

      Radera
  3. Ja den står i bokhyllan och bara skriker läs mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart den gör! Hämta den då. :D

      Radera
  4. Den här är jag nyfiken på, den kom med posten häromveckan.
    Vi firar inte midsommar i stort sett nu när barnen är stora. För oss är julen betydligt mer traditionstyngd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just, de där storhelgerna är ju mer viktiga för småbarnsfamiljer (liksom den i romanen), och det är väl precis som det skall vara. :)

      Radera
  5. Midsommarafton är ju den "egentliga" svenska nationaldagen.

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten. Kanske en bokserie jag borde ge mig på.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Författaren låter bekant men har inte läst något. Här är det betydligt svalare idag, 10 graders skillnad.... så nästan kallt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma utetemperatur som här då, föredrar det svalare läget, betydligt.

      Radera
  8. Det er ikke alltid bra å ha høge forventninger. Jeg har lest bøker jeg egentlig syntes var veldig gode, men fordi forventningene mine var så høge var de ikke gode nok. Derfor prøver jeg å vente med å lese bøker andre skryter veldig av. Det er bedre å lese dem når jeg har glemt litt av hva andre sier :-)
    Ha en riktig fin pinsesøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill väl inte riktigt tro att mina förväntningar påverkar vad jag sen tycker, men vem vet?

      Radera
  9. låter spännande. tidigare okänd för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt bra psykologisk spänningsroman.

      Radera
  10. Tack för smakbiten ! Kanske den läses framöver.
    Önskar dig en fin söndagskväll !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra då, hoppas jag övertygat dig om att det är värt det. ;)

      Radera
  11. dålig på att läsa deckare, men kanske skulle sjukhusmiljön locka till läsning. Tack för smakbit o trevlig pingst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är mer psykologisk spänningsroman än deckare, så ge den en chans.

      Radera
  12. Tack för smakbiten! Har inte läst den serien men verkar spännande! Högtider är ganska traditionsbundna men jag själv är inte så traditionsbunden. Jag är nog mer platsbunden och då är nästan påsken viktigast. Då vill jag vara på landet eftersom det är en kort långhelg och den brukar behövas...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket spännande bokserie, måste ta igen de första böckerna som jag ännu inte läst.

      Radera
  13. Tack för tipset, det låter som en serie att överväga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväg till dess fördel, så värd det! :)

      Radera
  14. Har äst första delen men sen blev det inte av att fortsätta följa serien. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första och andra delen har jag kvar att läsa, de goda omdömena även för dessa första böcker lockar.

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!