tisdag 22 november 2022

Wintermood: Om rysk revolution


Läser Aleksandra Kollontaj igen. Denna gång Jag har levt många liv (2014). Såhär skriver hon när hon nås av nyheten om Februarirevolutionen 1917:

  "Knappt satt jag på tåget förrän jag fick syn på orden med stora bokstäver på första sidan i en tidning som min granne läste: REVOLUTION I RYSSLAND. Mitt hjärta skälvde. Jag vet inte själv varför, men jag trodde genast på det: det var ingen tidningsanka, det var allvar. Jag böjde mig fram och försökte läsa. Det var för sent att köpa en tidning, tåget hade redan satt igång. Jag bad min granne:        - Får jag låna tidningen ett ögonblick när ni har läst den? Jag är ryska och intresserar mig förstås för vad som händer.
   - Visst! Men det är säkert inget annat än en nyhetssensation. Nyheten kommer från någon som just har kommit från Haparanda. Imorgon kommer det antagligen en dementi.
   Men på mig hade de torftiga, knapphändiga nyheterna en annan verkan: Jag känner att det ligger grandiosa händelser bakom. Folket har rest sig. Det skjuts på gatorna. Soldaterna har anslutit sig till demonstranterna. Jag tvivlar inte ett ögonblick, känner alldeles tydligt: Ja, den här gången är det sant. Revolutionen har börjat. I en annan tidning bekräftas händelserna. Hela kvällen hade jag svårt att göra något. Med alla mina tankar och känslor var jag i Ryssland."

Sid. 235; på tåget till Holmenkollen.


I nutid kan man undra när revolutionen mot tsar Putin inträffar där i Ryssland? För någon gång måste det väl komma att ske? Följderna kan bli förfärliga, men något måste ju förändras snart. Ryssen måste ut ur Ukraina, hela Ukraina, så fort det bara går. Om något som kräver uppmärksamhet sker i Ryssland borde ju trycket på Ukraina lätta, så ukrainarna kan ta tillbaka sitt stulna land?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!