söndag 21 januari 2024

Sov gott!


  "”Jag befarar att jag inte på stående fot kan framlägga någon användbar plan, sir.”
   ”Ni behöver betänketid, menar ni?”
   ”Ja, sir.
   ”Ta er betänketid då, Jeeves, hugg för er bara. Ni kanske känner er piggare i bollen efter en natts god sömn. Vad är det Shakespeare kallar sömnen nu igen Jeeves? Någonting med ’återställare’?”
   ” ’Den trötta naturens ljuva återställare.’ Edward Young, sir, inte Shakespeare.”
   ”Bra sagt i alla fall. Ja, god natt då, Jeeves. Sov gott!”"

Ur Förträffligt, Jeeves !, P.G. Wodehouse

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 21/1


3 kommentarer:

  1. väldigt länge sedan Wodehouse var aktuell här hemma. tack för smakebit och påminnelse!

    SvaraRadera
  2. Jag läste några Jeeves under uppväxten, böckerna fanns i mitt barndomshem. Men väldigt länge sedan!

    SvaraRadera
  3. Jag har för mig att jag läste någon P.G. Wodehouse när jag växte upp, men jag har i så fall ingen aning om vilken/vilka det kan ha varit.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!