måndag 8 januari 2024

Bertie, Bella och Batman

Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. För varje vecka avancerar vi framåt i alfabetet, och detta är vår uppgift för veckans aktuella bokstav: 1. Manlig karaktär, 2. Kvinnlig karaktär, 3. Djur, barn eller seriefigur.


Bokstaven är B:


1. Bertram "Bertie" Wilberforce Wooster, huvudperson i romaner och noveller av P.G. (Pelham Grenville) Wodehouse. Som jag länge tänkt läsa igen, kanske dags nu?

Bertie Wooster and Jeeves in "Scoring off Jeeves" illustrated by A. Wallis Mills


2. "Bella" vill helst karaktären Isabella Swan bli kallad i bokserien Twilight, fyra vampyrromaner skrivna av Stephenie Meyer. Och som de flesta vet har romanerna filmatiserats.



3. Batman. Seriefigur skapad 1939 av tecknaren Bob Kane samt manusförfattaren Bill Finger. Bruce Wayne bestämmer sig för att motarbeta den brottslighet som eskalerar i Gotham City och maskerar sig till superhjälte i fladdermus-förklädnad.


3 kommentarer:

  1. Men oj vad bra förslag, Twilight har jag sett och Batman har jag läst.

    SvaraRadera
  2. tänkte inte på Bertie. har faktiskt sett den första Twilight - filmen. Batman känner jag till

    SvaraRadera
  3. Jag är så gammal, så för mig är Batman Läderlappen!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!