torsdag 4 januari 2024

Bokliga nyårslöften?

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:


"Hur är det, har du avgett några Nyårslöften? Speciellt nyfiken är jag på de som handlar om böcker."


Inga nyårslöften, men väl tankar om hur man på bästa sätt bör anpassa sig till omständigheterna. Har tänkt läsa fler klassiker och fler fantastik (alla sorter), kanske något färre fackböcker (men lär falla för frestelsen ändå om det dyker upp superintressanta och tillgängliga sådana). Ska försöka avsätta minst en timme varje dag för bokläsning, det vore nog ganska välgörande. Fortsätter lämna överflödiga böcker från mina hyllor till återvinningshyllan (eller vad den nu kallas?) på stadsbiblioteket, stå emot att plocka åt mig sådant som andra ställt dit (med undantag av attraktiva Bo Balderson-böcker!). För bokbloggen blir det i stort sett som tidigare, slutar inte uppmärksamma/skriva om aktualiteter som känns angelägna. Lär inte heller i år skriva omdömen om alla böcker och filmer. Deltar i Boktriss, Omslagsonsdag, Helgfrågan, Veckans mening, om dessa fortsätter. Kommenterar hos er gör jag alltid, även om det ibland dröjer till i slutet av veckorna.

Ja, nu kan jag inte komma på något annat som rör böcker, men i ett mer övergripande perspektiv kan man väl med omvärldssituationen tänka att framtiden känns rätt osäker. Så man får väl så gott man förmår och så länge det varar försöka njuta av det ljusa och vackra i livet, och dit hör även böckernas värld (något man såklart önskar det gick att förmedla till andra).


5 kommentarer:

  1. blandad läsning hoppas jag att det blir

    SvaraRadera
  2. Det är väl alltid bra att läsa det man vill.

    SvaraRadera
  3. jag försöker plocka ut en eller annan bok då och då men det blir bara styckevis och delt. jag läser mer än en timme om dagen

    SvaraRadera
  4. Jag undrar tar biblioteket emot dina gamla böcker eller fattade jag fel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det finns en hylla på biblioteket där man kan ställa sina egna böcker som man kan avvara, så kan andra sen kan plocka åt sig böcker där som de vill ha. Gratis. Grejen är väl sen att man som bokintresserad har svårt att bara ställa dit böcker, utan att plocka med sig sådant som väcker "ha-begär" och återigen fyller upp avlastade utrymmen i de egna hyllorna hemma. :D

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!