måndag 29 januari 2024

Boktriss på bokstaven E

Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. För varje vecka avancerar vi framåt i alfabetet, och detta är vår uppgift för veckans aktuella bokstav: 1. Manlig karaktär, 2. Kvinnlig karaktär, 3. Djur, barn eller seriefigur.


Bokstaven är E:




1. Bondpojken Eragon i fantasyserien Arvtagaren av Christopher Paolini. Bara sett filmen från 2006 (baserad på boken Eragon). Vore såklart trevligt att även läsa boken, visserligen för barn mellan 9-12, men man kan väl få vara lite barnslig också emellanåt?



2. Systerdottern till kung Théoden av Rohan: Éowyn. Nu är vi alltså inne i Tolkiens Sagan om ringen-trilogi. Känd för bedriften att ha dräpt nazgûlernas ledare. Mötte sen slutligen sin Faramir i Läkandets hus, Minas Tirith.



3. Ernie är huvudperson i serien Ernie. Ernie samlar på brödrostar och attackeras ofta av Bobo, flickvännen Doris elaka katt. Serien är amerikansk, skapad av Bud Grace och hade premiär 1988.


2 kommentarer:

  1. fantasy är ju inte min starkaste gren. men Sagan om ringen har jag sett. Ernie är jag också bekant med. men bondpojken Eragon känner jag inte till

    SvaraRadera
  2. Det är sant, Éowyn finns ju. Det var ju bra att du hade med henne. Både Ernie och Eragon har jag stiftat bekantskap med.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!