torsdag 18 januari 2024

Nytt år, nya böcker, gamla böcker och verklighetsflykt

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:


"Det är ett nytt år och då nya böcker för våren 24. Är det någon speciell bok du vill sätta tänderna i?"


Inte direkt "sätta tänderna i", har varken löständer eller brist på bokmärken. Men för att inte bli alltför upprepande, d.v.s. nämna samma böcker flera gånger om, så skulle jag vilja läsa denna klassiker (som nu i vår kommer i en nyutgåva från Modernista):

Solaris, Stanisław Lem


Lär dock läsa den gamla (1973) källarmagasinerade på biblioteket. Fast det är nog i stort sett sak samma ändå.

Sen lär det bli några fler gamla Wodehouse också, men frågan var väl tänkt för nyutgivning den här våren möjligen, så det räknas kanske inte? Om det ändå skulle räknas så kan jag även nämna fortsättningen på Grisha-trilogin, läst första boken och jag menar: Wow! Mer om det sen.

Ska försöka satsa lite mer på verklighetsflykt 2024. Om det går. Några biografier skulle jag nog trots detta ändå vilja läsa, om de finns tillgängliga framöver (särskilt denna och denna).


6 kommentarer:

  1. Det låter som en bra plan får kolla upp boken.

    SvaraRadera
  2. Om jag läser en klassiker i vår så tror jag att det blir Alberte och Jakob av Cora Sandel.

    SvaraRadera
  3. några gamla Wodehouse vill jag också läsa

    SvaraRadera
  4. tycker mig ha sett Lamotte i något TV - program. Solaris känner jag att jag borde läsa. eller se? eller både det ena och det andra

    SvaraRadera
  5. Fröken Christina19 januari

    Ska Solaris komma i nyutgåva. Åh, alltså åh. Jag minns den från min ungdom.

    SvaraRadera
  6. Borde läsa lite fler klassiker. Har blivit dåligt med det de senaste åren.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!