onsdag 15 november 2023

"Min morfar hade en butik", Lina Arvidsson

Min morfar hade en butik, Lina Arvidsson. Kraxa förlag. Antal sidor: 38. Utgivningsdatum: 2023-08-10.


"Butiken säljer leksaker från förr. På hyllorna finns rostiga gamla bilar, speldosor, kinaschack och färgglada lådor med lock som far upp när man trycker på en knapp. I butiken finns också dockorna med sina hårt stoppade tygkroppar och stumma ansikten av porslin. Dockorna man kan önska liv i och släppa fria ...

Min morfar hade en butik av Lina Arvidsson är en novell som ingår i Kraxa förlags serie Kraxa Novell."


Vilken spännande undergenre med "Dockskräck" (som det står på novellens framsida) tänkte jag, och så slank den med i traven med boklån. Och visst, det här var väl inte så dumt, lätt och snabbläst liten kuslig historia där de gamla sköra porslinsdockorna kommer till liv:

"De små händerna var hårda som klor, fågelklor, när hon tog sig upp till stående. Hon rörde på munnen. Jag såg det ske men jag hörde inget."

Synd att morfadern var sådär läskig bara, fast det kanske skall uppfattas som en obehaglig del av helheten i denna rysare?

Lagom mycket skräck i stil med Fem systrar (som visade sig höra till samma bokförlag). Gillade ni den så gillar ni nog också den här. Lina Arvidsson rekommenderade på sin författarblogg även novellsamlingen Aldrig ensam. Så javisst! Den kommer jag nog att plocka med mig från biblioteket nästa gång.☺

Även: Veckans mening


1 kommentar:

  1. Stranden om natten av Elena Ferrante är en annorlunda barnbok om en docka som blir lämnad ensam på stranden på natten, fina läskiga illustrationer.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!