fredag 24 november 2023

Julklassiker: Christmas with the Kranks

Christmas with the Kranks (svensk filmtitel: Julfritt). Amerikansk film från 2004.

Kategori: Komedi.


Beskrivning:

"Luther Krank bestämmer sig för att hoppa över julen och julkommersen och istället åka på semester tillsammans med hustrun Nora."


Filmens längd: 1 tim. 34 min.

Åldersgräns: 7 år.




Filmen är baserad på romanen Skipping Christmas (sv. titel samma som filmen: Julfritt) av John Grisham.

 

"Tänk dig ett år utan jul. Att inte behöva trängas i varuhusen, gå på julfester, äta en massa fet mat, få julklappar som man inte vill ha. Allt det där är just vad Luther och Nora Krank vill slippa när de bestämmer sig för att, för en gångs skull, strunta i att fira jul. De kommer inte att bjuda in grannarna på det traditionella julkalaset, de kommer att vara de enda på hela gatan som inte kommer att ha några juldekorationer eller någon julgran. När det väl blir jul ska de ha gett sig iväg på en härlig kryssning i Karibien.

Men att strunta i julen är inte fullt så enkelt som de tror, de upptäcker snart att det kan få vådliga konsekvenser.

Julfritt är en dråplig skildring av det kaos och den hysteri som blivit en del av jultraditionen. En klassisk saga för vår egen tid."



Antagligen anser många att denna julfilm kan räknas till klassikerna. Har sett den förut, men hade inget bestämt minne av vad jag tyckte om den. Kan konstatera att det borde ha räckt att se den en gång. Så roligt var det inte. Inte så värst lyckat när man inte ens ler eller småskrattar en endaste gång, då det ju ändå handlar om något som skall uppfattas som komiskt. Tankarna vandrar iväg åt tråkigheter både två och tre gånger då intresset sviktar, inget bra betyg det heller. Nåväl, boken har jag inte läst, kanske är den roligare. Filmen kändes tillgjord och krystad. Det är mycket jag inte begriper: Varför är det så viktigt att en stor frigolitsnögubbe ska upp på taket? Hur kan någon som är svårt sjuk i cancer vilja/orka resa iväg på en kryssningsresa? Etc, etc. Kanske Christmas with the Kranks är för "modern" för mig, brukar gilla sådant från 80- och 90-talet bättre när det gäller den här sortens filmer. Men lite julstämning lyckas den ändå förmedla, där har vi ändå ett plus från mig. Se om den fler gånger kommer jag dock inte att göra. Om filmen är familjevänlig kan jag inte avgöra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!