lördag 4 november 2023

Cool anmärkning




"Jag spetsade blicken."


En kort mening den här gången. Kommer från Min morfar hade en butik, en novell "dockskräck" av Lina Arvidsson. Varför valde jag den då? Tja, heter det inte spetsade öronen, inte spetsar man blicken heller? Man fokuserar eller fäster väl blicken? Förlåt att jag är petig, men ändå!

Spetsa öronen som en Vulcan:

via GIPHY

Tror bestämt man kan uppfattas både butter och gnällig genom att anmärka på ordval. Men som cool Generation X är det förstås något helt annat än buttert och gnälligt med språkliga anmärkningar, såklart.

Lånade denna från I❤️Nostalgia '𝕏' (pic.twitter.com/67vkXuDD2c):



Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


1 kommentar:

  1. Ja, det var ett lustigt ordval. Och ska det vara analogt med "spetsa öronen" så borde det väl vara "spetsa ögonen", men det låter ännu värre.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!