torsdag 16 november 2023

Lätt för att släppa

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:


"Släpper du någonsin böcker som du inte tycker om att läsa eller kämpar du igenom dem?"


Absolut, det gör jag, ofta, släpper alltså. Dumt att lägga tid på något som känns meningslöst att läsa. Och med det vill jag ha sagt att det som just jag uppfattar som meningslöst kan vara meningsfullt för någon annan. Lånar de flesta böcker, så det känns inte bortkastat att "släppa" böcker efter bara något kapitel eller så, eller bara läsa vissa delar som jag uppfattar som intressanta (gäller väl främst non-fiction). Vissa böcker kan vara värda att kämpa sig igenom, t.ex. om det handlar om något jag verkligen vill försöka förstå eller få en insikt om.

Bör väl kanske tillägga att ovanstående inte gäller recensionsexemplar, sådana läser jag alltid, från pärm till pärm, oavsett vad jag tycker. På senare tid har jag bara tackat ja till "säkra kort", oftast handlar det om böcker av för mig välkända och tidigare lästa författare.


5 kommentarer:

  1. Jag läser också alltid rec.ex från pärm till pärm, men egna har jag inga svårigheter att släppa.

    SvaraRadera
  2. lånar också mycket på biblioteket, hittar ofta böcker som tilltalar.

    SvaraRadera
  3. lånar det mesta men köper gärna pocket. tvingar mig inte att läsa en bok som jag efter rejält försök inte tycxker om. har inte tid med det.

    SvaraRadera
  4. Recensionsex ska man läsa. Åtminstone om man har tackat ja till dem. Om någon skickar ett recensionsex utan att fråga först är man inte ligga bunden tycker jag. (Fast jag brukar läsa alla recensionsex ändå.)

    SvaraRadera
  5. Recensionsexemplar får man kämpa sig igenom lite mer.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!