lördag 9 mars 2024

Lättmjölkig på 70-talet?

 


"Den amerikanska glassen skulle visst vara något helt annat än den lättmjölkiga svenska i sina rektangulära block."


Mening ur Studie i mänskligt beteende av Lena Andersson. Lite alltför ensidigt fokus på relationer i mitt smaktycke, så kommer nog inte att läsa hela boken, räcker med ett par historier, det här är nummer 2 om Märta, som nu rest till Amerika. Bara läst en bok av Lena Andersson tidigare, Koryféerna, och den var för övrigt mycket intressant och fängslande i mitt tycke. Men alla har vi ju olika preferenser.

Handlingen utspelar sig tidsmässigt i samband med Nixons avgång. Watergateaffären startade 1972, så när avgick Nixon? Nu har jag kollat upp det årtalet. Men var glassen "lättmjölkig" då när jag var 4 år gammal? Förutom de större paketen var Puckstången för 80 öre iofs också i ett litet rektangulärt block, minns den som jättegod och inte alls lättmjölkig. Nåja, det finns ju allt möjligt här på nätet, så alltså även denna upplysning: Nostalgorama: GB glasspaket 1974 och GB Glassen från 60-talet fram till 1989 - Kommer du ihåg (kommerduihag.se).

Glasshistoria...





Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


1 kommentar:

  1. Jag tyckte riktigt bra om den boken! Tycker Lena A så smart lyckades länka de olika kvinnorna till varandra, och till och med fick man dra på smilbandet - jag föreslår att du läser hela. Men Matilda blev min favorit av de damer som skildras!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!