söndag 24 mars 2024

Skuggor i mörkret



"Elinor koncentrerade sig på att försöka se vad Labans uppmärksamhet var riktad mot. Han morrade dovt och kände sig uppenbart hotad. Det var svårt att urskilja kontraster med den mörka skogsridån som bakgrund, men efter en liten stund såg hon något som rörde sig. En skugga. Sedan en till, och en till.
   Skuggorna rörde sig ut på vägen och en av dem stannade till vid hennes fyrhjuling. De övriga höll sig en bit bakom.
   Nu var hon definitivt upptäckt.
   Efter en kort stund började skuggorna röra sig mot fälten längre upp, bort från skogspartiet. Nu kunde Elinor se dem tydligare, och slappnade av. Det var inte människor. Hon hade alltid hoppats att få se de här djuren någon dag, men kanske inte just i natt. Det var en vargtik med två halvvuxna valpar i släptåg som vandrade uppför vägen. Med andra ord var det som experterna misstänkte, det fanns ett vargrevir mellan Blentarp och Snogeholm."

Sid. 143; Det tionde attentatet av Mats Svensson


Ruggigt spännande thriller, läs den!

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 24/3

På tal om varg, vet ni hur man ska göra tillsammans med en hund vid möte med en varg i skogen?

Ha hunden kopplad först och främst. Har vargen fokus på hunden så skräna och klappa i händerna för att ta det fokuset till dig själv, gå sen ifrån vargen. Följer den efter, ryt ifrån, gå hotfullt emot den, gör dig stor och klappa i händerna. Skräm den så mycket det bara går, ihärdigt och kraftfullt, om den inte ger upp. Fast jag tror att det är väldigt ovanligt att en varg inte skulle ge upp på en gång, vilda djur är vilda djur, de flesta beter sig lika skyggt när man beter sig såhär. Att visa styrka och övertag är ett bra försvar som de flesta levande varelser förstår, även om det blott är "vapenskrammel" och spelad styrka... :)




9 kommentarer:

  1. Jag har verkligen ingen aning om hur jag ska agera om jag möter vilda djur i skogen. Vilket jag borde kolla upp, det finns ju både det ena och andra här i trakterna.

    SvaraRadera
  2. Blentarp och Snogeholm är inte så långt ifrån där jag bor och ja, där finns bestämt varg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste just att länsstyrelsen beslutat om skyddsjakt inom reviret Söderåsen efter ett nytt vargangrepp igår (tredje angreppet på tamboskap under en 12-månadersperiod). Fast Söderåsen ligger ju en bit högre upp i Skåne, jämfört med Blentarp och Snogeholm, om jag inte tar fel.

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Bra råd där om en möter varg.

    SvaraRadera
  4. Jag har bott i glesbygd där det finns varg, har haft mina hundar lösa, och tack o lov inte råkat ut för någon incident. Vargar är fina djur och jag hoppas att vi ska få behålla dem även om de självklart ibland kan vara ett hot mot tamdjur. Det går att skydda sig bara man är medveten om risken. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i såna fall är det nog ganska klokt att kalla in hundarna och koppla dem när det är varg i närheten, oavsett hur bra pli man anser sig ha på sina hundar (i naturreservat tror jag dessutom att det är koppeltvång). Inte fel att lägga vikt vid att öva inkallning. :)

      Radera
  5. Vargar är tydligen ganska skygga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det. Men den kan se hunden som en konkurrent eller ett bytesdjur. Sen är det ju mest jakthundar som löper större risk att bli angripna under jakttiden höst och vinter.

      Radera
  6. Spännande smakbit! En serie som är helt okänd för mig, så tackar för tipset.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!