söndag 17 mars 2024

Kalifatet

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. En smakebit på søndag 17/3.

Läser del tre i bokserien Den hårda vägen om Harald Sigurdsson; Belägringen av Leif Selander. Smakbiten kommer från den inledande prologen; Antiokia, september 1034; sid. 11-12:


  ""Menar du att vi ska konvertera till islam", avbröt Danaos ilsket. "Över min döda kropp."
   Än en gång höjde Konstantin sina händer.
   "Nej, det menar jag inte. Låt mig fortsätta att förklara. När jag är klar kan ni komma med era invändningar", sa han och inväntade männens nickningar innan han fortsatte. "Enligt mina kunskapare är det änkan och modern till den nya kalifen som kommer att regera i riket fram till att sonen har nått mogen ålder." Nöjt konstaterade han att blickarna hade ändrat karaktär. Nu såg de intresserat på honom. "Och vi vet alla var hon står i frågor som rör religion, eller hur?"
   "Ja, hon har stridit för att alla religioner ska kunna utövas i riket. Hon har till och med hjälpt till vid byggandet av kyrkor", svarade Boreas, en av de yngsta i senaten.
   "Ja, det stämmer", svarade Konstantin med ett leende, "och det är just den insikten jag baserar min plan på. Min man på plats har fått order om att diskret förhöra sig om möjligheten att Antiokia ska kunna ansluta sig till kalifatet som ett fristående område. Om vi tar beslutet att gå vidare med min plan kommer han att kontakta de styrande med en direkt förfrågan."
   Männen tittade sig runt på de andra vid bordet. Konstantin väntade spänt. Det här var den väg han velat ta redan när svärfadern inlett sitt samarbete med piraterna. Att kalifen därefter avlidit hade bara stärkt honom i sin ambition att bryta sig ur det Romerska riket. Ett allt mer korrumperat rike som i realiteten styrdes av en eunuck.
   Han log nöjt när männen tvekande började nicka instämmande till varandra. Han hade vunnit. Förhandlingarna med kalifatet kunde inledas."

6 kommentarer:

  1. Gillar historiska romaner, men ännu mer gillar jag historiska tv-serier. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  2. Jag överdoserade historiska romaner för några decennier sedan och har ännu inte kommit över det riktigt 🙂

    SvaraRadera
  3. Vet inte varför jag inte är så förtjust i historiska romaner. De verkar ju på många sätt intressanta.

    SvaraRadera
  4. tack för den hårda smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Låter som en intressant bok. Jag gillar ju Igguldens böcker så kanske borde testa något av författaren.

    SvaraRadera
  6. känner igen författarnamnet. ibland lser jag gärna historiska romaner. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!