söndag 30 januari 2022

En smakebit på søndag: Warszawaupproret 1944

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Hämtar smakbit ur Warszawaupproret 1944 av Artur Szulc. Sidan 107:


 

"I Sovjetunionen fanns redan ett polskt så kallat patriotiskt förbund som var helt i händerna på kommunister och styrt av Moskva. Förbundet utvecklades senare till den kommitté som Stalin avsåg att installera i Polen som en marionettregering. För sovjetregeringen i Kreml blev det därför viktigt att utmåla "emigrantregeringen", som den kallades av Stalin i korrespondens med Churchill, som en isolerad klick utan stöd i Polen. Polackerna i London påstods inte företräda det polska folkets intressen eller strävanden. Det var också centralt att misskreditera Hemmaarmén. I sovjetisk propaganda anklagades den för passivitet och ovilja att bekämpa tyskarna. Underförstått ville man få det till att Hemmaarmén egentligen sympatiserade med de tyska fascisterna.
   Exilregeringen och Hemmaarmén stod i vägen för Stalins planer att underkuva Polen och förvandla landet till en kommunistisk vasallstat. Att stödja dess uppror och kanske ställas inför en situation där polackerna verkligen lyckades befästa sin kontroll över Warszawa var alltså otänkbart."



Fler smakbitar finns idag här


12 kommentarer:

  1. jag är dålig på historia, fast läste liknande böcker på 1970-talet... och i Finland såg världen annorlunda ut, mycket censur, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Har ledsnat lite på andra världskriget efter att ha överdoserat för något år sedan. Bra ändå att det finns böcker som fokuserar på annat elände än nazister och judar under den tiden. Det finns mycket annat att berätta också.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakebiten det är intressant.

    SvaraRadera
  4. Judarna i ghettot gjorde uppror, men ingen kom till deras undsättning. Stalin lät dem dö innan han sände in trupperna.

    SvaraRadera
  5. Intressant smakbit - tack!

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten!!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten, intressant.

    SvaraRadera
  8. Jag blev vaccinerad mot andra världskriget i skolan. Det var ta mig fan det enda vi läste, och det var så förbålt tråkigt vad gäller upplägg och viktning att jag inte lärde mig ett smack - och tappade lusten för all framtid att lära mig något. Nu är det i princip bara Förintelseberättelser och skönlitteratur jag konsumerar när det gäller WW2.

    SvaraRadera
  9. jag tycker mig känna igen författarnamnet men jag har inget läst av vederbörande. verkar som en intressant bok. det är så mycket en inte känner till vad det gäller andra världskriget. och ännu mer om det första. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  10. Jag har inte tillräckligt intresse för krig och politiken bakom. Det låter illa att ens uttala orden, för det är viktigt för att kunna ser vår världsbild av idag. Tackar för smakbit

    SvaraRadera
  11. En välskriven historisk faktabok kan vara på sin plats alltid emellanåt.

    SvaraRadera
  12. Virker som en interessant bok. Fascinerende at ny informasjon fortsatt dukker opp og nye vinklinger kan skrives.
    Javisst blir man lei av å lese om krig og elendighet - men det er viktig å ikke glemme. Viktig at vi minnes det som hendte og at vi forsøker å lære noe. Så vi kan kjempe for at det ikke skal skje igjen.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!