måndag 7 augusti 2023

Boktriss!

Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. Hoppa in i alfabetet och ge dina böcker extra uppmärksamhet! En ny bokstav för varje vecka och vår uppgift är att tipsa om: 1. En bok där författarnamnet (för- eller efternamn) börjar med den aktuella bokstaven, 2. En bok där titeln börjar på bokstaven, 3. En bok där det finns något på omslaget som börjar på bokstaven.

Veckans bokstav är I:


Författarnamn:

Isaac Asimov, t.ex. Stiftelseserien (inte läst bokserien/trilogin, men kan rekommendera dokumentären om författaren Isaac Asimov – ett meddelande till framtiden.


Stiftelseserien ska även ha filmatiserats. Läste en recension om att filmatiseringen var "otroligt moderniserad och PK-anpassad", så läser klart hellre trilogin.



Titel:


I ljusets makt, Leigh Bardugo. Inte läst, och har heller inte sett filmatisering. Boken ska vara bra vad jag förstår, filmatiseringen har jag inte sett något tyck och tänk om - någon som sett?



På bokomslag:

Is och ishacka; Herr Nymans detektivbragd, David Nessle. Den här har jag läst, garanterat trevlig bok.



7 kommentarer:

  1. maken har läst mycket av Isaac Asimov, två av sönerna isklättrar med ishackor.

    SvaraRadera
  2. har inte läst Asoimov, men jag har förstått att jag borde. känner inte till böckerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara läst enstaka noveller av Asimov, i novellsamlingen Jag, robot. Men blev nyfiken på att läsa något mer efter att ha sett den franska dokumentärfilmen om författaren.

      Radera
  3. Stiftelsetrilogin av Asimov läste jag som barn och älskade den.

    SvaraRadera
  4. Man borde förmodligen ha läst Asimov. Jag har det inte.

    SvaraRadera
  5. Leigh Bardugo läste jag bok ett men sen blev det inget mer tyvärr.

    SvaraRadera
  6. Asimov har jag läst en bok av, lååångt tillbaka, 1979! Han är ju en berömd SF-författare, ibland kommer lusten att läsa den genren. Bardugo har skrivit en trilogi i fantasygenren, den är jag rätt dåligt bevandrad i. Spännande förslag du kom med!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!