tisdag 26 april 2022

Tisdagstrion: 1800-talet

 

Tisdagstrion ska handla om 1800-talet (fri tolkning).



År 1887 på Dr Moreaus ö:

Doktor Moreaus ö av H.G. Wells. I februari 1887 räddar sig Charles Edward Prendick i land på doktor Moreaus ö efter ett skeppsbrott. Det visar sig bli en mardröm, där djuren uppträder som människor och människorna alltmer framstår som djur.





Jules Vernes De la terre à la lune (1865) och Autour de la Lune (1870):

Från jorden till månen (del 1 och 2) av Jules Verne. Humoristiskt science fiction-äventyr med vetenskapliga fakta och teorier.





Walesiska Rhoda Broughtons samlingsvolym från 1873:

Skymningshistorier av Rhoda Broughton. Suggestiva spökhistorier i det viktorianska England. Bakom den exklusivt tjusiga ytan lurar vålnader och gastar.



13 kommentarer:

  1. Vilken fin passande trio, kul få med H.G. Wells och Jules Verne, passar bra, Broughton blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  2. Från jorden till månen har jag ju, så klart, läst. Ibland känner jag att jag skulle vilja äga och läsa om alla Jules Vernes böcker som jag hade så mycket glädje av när jag var yngre.

    SvaraRadera
  3. Härligt omslag på Skymningshistorier!

    SvaraRadera
  4. Från jorden till månen har jag läst. Lite besviken på att de aldrig landar på månen. Doktor Moreaus ö vill jag läsa.

    SvaraRadera
  5. har inte läst någon i din trio, men jag känner till de två första. Broughton blir en ju lite nyfiken på

    SvaraRadera
  6. H.G Wells verk har jag ju i hyllan men har nog ändå inte lyckats läsa något av honom.

    SvaraRadera
  7. Här var det spännande! H G Wells har jag nog inte läst något av och skymningshistorierna blir jag verkligen nyfiken på.

    SvaraRadera
  8. Jules Verne böckerna läste jag för länge sedan. Tack för boktips.

    SvaraRadera
  9. Vackra och inbjudande bokomslag! Särskilt på Skymningshistorier! Vill läsa alla tre, känner särskilt mycket för Doktor Moreaus ö.

    SvaraRadera
  10. Jules Verne finns i bokhyllan och den ska läsas inom kort

    SvaraRadera
  11. Har inte läst någon av dina men många andra av Jules Verne.

    SvaraRadera
  12. Skymningshistorier blir jag riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  13. De två första tror jag att jag har läst.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!