söndag 17 april 2022

The Passion of the Christ



"Forgive them, Father. They know not what they do."


The Passion of the Christ (2004).

Kategori: Drama.

Regissör: Mel Gibson.

Författare filmens manus: Benedict Fitzgerald och Mel Gibson.

Åldersgräns: 15 år.

Filmens längd: 2 tim, 6 min.


Filmen skildrar de tolv sista timmarna i Jesu liv i Nasaret, dagen för korsfästelsen i Jerusalem.

Tyvärr verkar filmen inte längre finnas på Ginza, finns däremot på Amazon. Kanske missminner jag mig, men var det inte alltid förut om åren åtminstone någon sådan sorts film under påskhelgen på tv (svt eller tv4)? Synd att mediestödstelevisionen slutat med det hursomhelst. Var inte tv-utbudet bättre när det var tv-licens? Eller förskönar jag det förgångna?

2016 menades att ett arbete med en uppföljare var påbörjad, en film med fokus på uppståndelsen. Fast det skulle visst bli ett jätteprojekt, så det kanske tar sin tid. Pandemin gjorde väl inte saken särskilt mycket bättre heller skulle jag tro.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!