söndag 22 januari 2023

En smakebit på søndag: Spionen på FRA


Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Det blir här även denna gång två smakbitar från Spionen på FRA 2.0 av Anders Jallai. Har precis läst ut den nu. Även epilogen. Oj.


Sidan 243:

"Det fanns cirka 50 sovjetiska illegalister i Sverige på 1980-talet och i dag hade deras barn och barnbarn gjort fina karriärer inom etablissemanget. Många av dem hade originella och sällsynta namn men också kända och adliga namn kunde förekomma, då gärna med rysk anknytning. Även tysk och baltisk bakgrund förekom. Sverige var infiltrerat från topp till tå. Om svenskarna bara visste, tänkte Albert Svan."


Sidan 288:

"Trapphuset på Johan Enbergs väg var ofärgat, olustigt och saknade energi. Det fanns ett motstånd att gå in i huset. De här husen ger en känsla av Sovjet, tänkte Modin. Hela det svenska miljonprogrammet som byggprojekten på 1950–60-talen kallades, var som tagna ur en sovjetisk propagandafilm, fast skitigare och med mer graffiti. Exakt likadana hus fanns längs inflygningen till Pulkovo-flygplatsen i S:t Petersburg. Modin hade flugit dit flera gånger i sitt jobb.
   Är det samma arkitekt månntro?"

 



Länkar till fler smakbitar den 22 januari finns här


9 kommentarer:

  1. Inte alls konstigt att miljonprogrammet liknar husen i gamla Sovjet. Sverige på den tiden var ju väldigt Sovjetinspirerat.

    SvaraRadera
  2. jag har demonstrerat mot FRA men storebror vet allt om mig ändå

    SvaraRadera
  3. Miljonprogrammet ja. Byggnaderna som byggdes då är verkligen inte lockande.

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Har några böcker av Jallai och borde läsa dem. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Minns när jag flyttade till Sverige 1978 och såg förortsbebyggelsen. Jag kände mig bedrövad....Tack för smakbit, jag tror inte jag orkar ta till mig mer i ämnet sovjetiska spioner...

    SvaraRadera
  7. intressanta smakebitar. tack!

    SvaraRadera
  8. Det verkar inte ha funnits någon tanke på att husens utseende och omgivningen kunde ha betydelse för människors välbefinnande.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!