onsdag 25 januari 2023

Rädd för sanningen



Dags att läsa Rädd för sanningen av Janne Josefsson. Först en snabb genombläddring och några tänkvärda små smakprov:


"Folkpartist lät bra"...

    "Folkpartist lät bra. Det var liksom lagom av allt. Lagom social rättvisa och lagom frihet. Men även vi drogs med i vänstervågen och bytte snabbt namn. På något sätt blev det efter alla namnbyten en organisation som hette Frihetlig vänster och vars Stockholmsgrupp var embryot till det Miljöpartiet vi har idag. Vi kallades till och med till presskonferens på universitetet i Göteborg för att meddela namnbytet, men journalisterna uppfattade det fel och kallade oss »Fredlig vänster«, vilket inte var vad vi hade menat." Sid. 39


Lydiga journalister...

   "Jag gillade Eva Hamilton. Hon var tydlig.
    »Journalister som Janne Josefsson lyder ju inte. Lydnad är en kontraproduktiv och gammalmodig form av arbetsdisciplin. Det är deras yrke att inte lyda. Därför kan det aldrig handla om befallningar, utan om att kunna kommunicera en övertygelse«, sa hon en gång i en intervju.
    I mina ögon är den typen av ledarskap på väg bort från SVT.
    I programmet 30 minuter var SVT:s vd Hanna Stjärne gäst 2021. I mina ögon var intervjun en smärre katastrof. Hon svarade otydligt på frågor och menade att journalist är ett yrke som vilket som helst." Sid. 189


Problem för SVT... 

   "Under mina sista år satt vi i otaliga möten. Vad vi diskuterade alla de här gångerna minns jag inte riktigt. Men det var allt från genus till inkludering. Luddiga ord som aldrig enligt mig konkretiserades. Vi borde ha pratat om vad vi skulle göra. Hur vi skulle göra det och när. Vi borde, kort sagt, betett oss som journalister. Jag minns en gång på ett sådant där möte när jag räckte upp handen.
    »Förlåt, jag förstår inte riktigt vad det är du pratar om«, sa jag till kvinnan framme vid tavlan.
    Hon log snett.
    »Nä, det gör jag knappt heller.«
    Den här ängsligheten och beröringsskräcken är ett stort problem för SVT." Sid. 190


"Vad är detta?"...

    "Jag ser mig om i rummet. Vad är detta? Vi ska föreställa granskande journalister. Vi ska avslöja felaktigheter och maktmissbruk och om en massa pengar som ska gå till de som behöver hjälp, försnillas, ska vi inte granska det då?" Sid. 190


Public service som oberoende...

    "Jag vet att många inte håller med mig nu, men det har alltid funnits en vridning åt vänster inom den svenska journalistkåren, inte minst inom public service. Jag brukar säga att jag gick på kommunisthögskolan och inte journalisthögskolan. Klart som sjutton att det sedan färgade det medielandskap jag började jobba i. [...] Den stora skiljelinjen på redaktionen gick mellan de som var Moskvatrogna och de som var Pekingtrogna. Fullständigt galet." Sid. 191



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!