måndag 15 april 2024

Unge herr Potter, hans elaka moster och en blå elefant

Bokbloggen Mias bokhörna har en måndagsutmaning som kallas Boktriss. För varje vecka avancerar vi framåt i alfabetet, och detta är vår uppgift för veckans aktuella bokstav: 1. Manlig karaktär, 2. Kvinnlig karaktär, 
3. Djur, barn eller seriefigur.


Bokstaven är P:


1. Harry Potter finns i Harry Potter och de vises sten, J.K. Rowling. Som jag just börjat på att läsa.


2. Harry Potters elaka moster heter Petunia.


3. Krokofant (skumgodis på 70-talet) är kanske något vi minns, men minns vi seriefiguren Pellefant som var en blå elefant (leksak)? Förträfflig i sina egna ögon trodde han sig vara bäst på allt och gav sig på det mesta utan minsta konsekvenstänk för om det sen gick tokigt. Tur att han hade kompisen Pip som en räddande ängel. Pellefant och de andra leksakerna fanns i egen serietidning från 1965 fram till 1992.


3 kommentarer:

  1. Jag har ett svagt minne av Pellefant. Påminner inte de tecknade djuren om djuren i Bamse?

    SvaraRadera
  2. Pellefant kommer jag ihåg de tidningar köpte mamma till mig när jag var sjuk.

    SvaraRadera
  3. känner vagt igen Pellefant men skulle aldrig kunna säga något om den. Harry Potter, förstås. som jag inte läst

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!