lördag 27 april 2024

Lantköksdofter

 

"Den unga damen nickade igen - mera entusiastiskt denna gång - och snart satt hon i ett lantligt kök, omgiven av den trygga doften av sötmjölk, kokkaffe, och en svag antydan till gödsellukt."


Den unga damen befinner sig i trakter med sockennamn jag lärt känna genom släktforskning, nordöstra Ångermanland, mysigt! Meningen med lantköksdofter är hämtad ur Döden i finnskogarna, en herr Nyman-deckare av David Nessle. Gumman i lantköket skedar upp det grovmalda i en "skossig" ljusblå emaljkanna... någon som vet vad "skossig" betyder? Varken min gamla SAOL i bokhyllan eller oraklet internet kunde ge mig svar. Avskavt nött kan jag väl tänka mig att det kanske betyder.

Helsicke vilket trist väder det är hörrni... Kanske borde en försöka limma fast sig ute på byvägen för att protestera mot det kalla klimatet månne?




Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


3 kommentarer:

  1. inte ens SAOB hade något svar på vad skossig kan betyda! in Den danske ordbog står det så här om skosse: større klump eller tyk flage af is der flyder på hav, sø eller vandløb. "avflagnad" tänker jag skulle passa och det stämmer ju med det du tycker. det där med ord är väldigt roligt. otroligt fin bild! är det den byvägen du ska klistra fast dig på i protest så har du i varje fall en fin omgivning. glöm inte plakatet! ojojoj, sötmjölk, kokkaffe och svag gödsellukt minner mig om forna tiders mjölkhämtningar. måste läsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, vägen är på andra sidan... och det där med att limma fast sig för att få beslutsfattarna att fixa ett varmare klimat kan nog bli en aning svårt på en väg utan asfalt. Så bestämde mig för att tända en brasa i kaminen i stället! :D Avflagnad passar ju för övrigt perfekt in för en gammal emaljerad sak där emaljen inte är helt intakt längre. Så bra att du hade en ordbog! David Nessle är en språklig ekvilibrist, en fröjd att läsa!

      Radera
  2. Känner nästan hur det luktar ... tycker inte du ska limma fast dig nånstans, ta på dig nåt varmt och håll dig inomhus i stället!!!!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!