torsdag 29 juni 2023

Rött och grönt

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Häng med och svara på veckans fråga, länka ditt blogginlägg här.

"Tror ni det skiljer på mäns och kvinnors läsning?"


Ingen aning. Kanske borde vi ha röda och gröna bokryggar för alla böcker, så vi navigerar rätt menar jag. För visst finns det väl några av er som minns Wahlströmsböckerna med röda bokryggar för tjejer och gröna för killar. Själv gillade jag Kitty-böckerna med röd rygg. Har faktiskt inget minne av att jag läste någon bok med grön rygg.


9 kommentarer:

  1. minns inte att jag funderade på vilket som var vad

    SvaraRadera
  2. undrar om det är så stor skillnad vad man läser som ung

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men varför måste det vara stor skillnad för vad man läser som vuxen? Huvudsaken är väl att man läser något man är intresserad av... ja, det är väl just det jag menar egentligen.

      Radera
  3. Jag läste böcker med både gröna och röda ryggar, men flest med röda ryggar.

    SvaraRadera
  4. Jag kommer ihåg de där bokryggarna. De röda var Wahlströms flickböcker och de gröna var Wahlströms ungdomsböcker. Jag förstod aldrig varför det inte fanns några Wahlströms pojkböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nähä, jaha. Så var det alltså. Minns bara att de med grön rygg ofta verkade så ointressanta, t.ex. med flygplan eller indianer på framsidan ... det tyckte man nog såg typ ospännande ut då.

      Radera
  5. Jag läste Lottaböckerna med röd rygg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några sådana läste jag med, fast flest om Kittys mysterium blev det.

      Radera
  6. Läste också Kitty-böckerna. De enda böcker med gröna ryggar som jag vet att jag läste var böckerna om Dante. De var jätteroliga.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!