söndag 30 april 2023

Mark Twains hemliga dagbok

 



forts. : noveller, KG Johansson. Novell Mark Twains hemliga dagbok.


"Han skrattade och frågade vad det var med mig. "Ingenting", sade jag. "Det var ett oväntat namn på en ängel."
   "Jag är en ängel", sade han. "Fastän jag blev nedstörtad." Och utan någon paus eller tvekan: "Vill du ha min hjälp?"
   "Vad kan du göra? Vad vill du göra?"
   "Allt du vill." 

Sid. 57; Wien 1 november 1897


"Min vän Ina Coolbrith förlorade nästan allt hon ägde. Jag måste hjälpa henne på något sätt.
   Men hon överlevde. Hon kunde ha dött.
   Jag är sjuttio år gammal nu. Mina vänner dör, och mina fiender. Det har slagit mig att det värsta med åldrandet inte är att invänta sin egen död: det värsta är att se sin värld dö omkring sig. Vännerna och fienderna, och sederna, traditionerna. Hela den värld där jag har levt i sjuttio år dör ut och förvinner." 

Sid. 62; Manhattan 20 april 1906. Ett par dagar efter jordbävningen i San Francisco.


"Nästa dag kom tidningen och hade rubriken: "Mark Twain: Ryktet om min död är betydligt överdrivet". Allting går mycket snabbt nu, på 1900-talet, med tidningar och telefon. Tesla pratar om telefonutsändning genom luften med radiovågor. Hoppas bara att Edison inte stjäl den idén också. Nikola har fått utstå mycket." 

Sid. 64; odaterat

 

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 30/4


12 kommentarer:

  1. Det där med att bli gammal och alla vänner och fiender dör, det verkar ju vara så som många känner

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Den där boken verkar intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Ännu mer KG Johansson alltså ... Känns som att jag verkligen borde läsa något mer av honom. Snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma bok som förra söndagen, men en annan novell.

      Radera
  5. Det är helt fiktivt eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiktiv. Men datum och händelser i just den här novellen överensstämmer till viss del med verkligheten och Twains liv.

      Radera
  6. Åter stöter jag på denna Johansson! Lånade hem en av hans böcker, Ett slags frihet, för att testa om jag gillade honom. Det visade sig vara bok nummer två i en serie, så nu får jag lov att låna hem första delen nästa vecka och börja där....Tack för smakbit, ha en skön Valborgshelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, boken du lånade hem är andra delen i Noisytrilogin, och prequel till Samvetsmakaren. Läs även Samvetsmakaren, tyckte mycket om den.

      Radera
  7. jag säger som Paula. ständigt denna Johansson! jag måste läsa något av honom. vad ska en börja med? tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja med Samvetsmakaren.

      Radera
  8. hade begravning för vår 90-åriga mor, ett par av hennes kompisar kom.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!