söndag 23 april 2023

Julia finns



  "Månen hängde över mig, nästan lika stor som hela himlen. Jag såg enorma kratrar och berg och gula slätter och jag tyckte att störarna från i morse böjde sig, som om månen vilade på dem, som om de var det enda som hindrade den från att falla ned och krossa mig och huset och resten av världen.
   Ljuset fick mina ögon att svida och tåras och om jag hade klättrat upp på hustaket hade jag kunnat röra vid månen, så nära var den.
   Jag lät bli och vände mig bort. Om det var slut nu så visste jag vad jag ville göra.
   Ute på balkongen var det lika ljust som mitt på dagen. Där satte jag mig med mitt block. Skrev i det iskalla ljuset, vägrade att titta upp igen. Månen skulle få ta mig när den ville, himlen fick störta, världen fick försvinna när det var dags men jag tänkte skriva. Så länge jag fanns."
 

Sid. 20; forts. : noveller, KG Johansson

 

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 23/4



8 kommentarer:

  1. Mer KG Johansson var det jag skulle läsa ja. Det hade jag glömt.

    SvaraRadera
  2. fick ta o googla lite då jag inte kände till författaren, han skriver SF om jag förstår det rätt. En genre jag inte är så insatt i men läser lite ibland och tycker om en del. den här titeln finns inte på biblan men väl några andra. Tack för tips, ska testa läsa något av honom

    SvaraRadera
  3. som sagt. den vill jag läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten känner till författaren och fina blommor

    SvaraRadera
  5. Jag gillar när det handlar om folk som skriver!

    SvaraRadera
  6. Det var en fin smakbit!

    SvaraRadera
  7. Den här författaren förknippar jag med din blogg!

    SvaraRadera
  8. Har fortfarande inte läst något av författaren. Gillade smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!