söndag 25 september 2022

En smakebit på søndag: Vetenskapsmannen

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Läser just nu Vetenskapsmannen, Anders Jallai. Kapitel 10; Anton Modin träffar den nya chefen Göran Filipson på SSI, Stockholm måndag den 4 maj 2015; sid. 49-50 (det Modin kallar "det där jävla råtthålet" är en sluten anstalt i klass 1 för manliga fångar, och "den där junioren till justitieminister" behöver inte förklaras):


  "Filipson svarar inte.
   ”Om du inte hjälper mig att få ut min grabb ur det där jävla råtthålet i Norrtälje kommer jag att vidta åtgärder. Det kan du hälsa den där junioren till justitieminister. Hälsa statsministern också.”
   ”Ja, jag ska hälsa det till statsministern också”, säger Filipson lågt.
   ”Du, en annan sak”, säger han sedan, ”det finns personer i landets ledning som påstår att du har tagit hand om en dokumentportfölj som tillhör amerikanen Henry Kissinger, ledare för Bilderberggruppen. Vet du något om det?”
   ”Nej. Vem har sagt det?”
   ”Det kan jag inte berätta, men det sägs att du tog med dig portföljen från hotellet i Grisslehamn efter Bilderbergmötet för några år sedan, och att det var din son Andres som gav dig den. Sedan vet ingen vart den tog vägen.”"


7 kommentarer:

  1. Får nog ta tag i den där första delen som står i hyllan.

    SvaraRadera
  2. det verkar vara en intressant författare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  3. Namnet är bekant, men är inte min genre. Tack för smakbit ha en trevlig söndagsafton!

    SvaraRadera
  4. Känner till författaren men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Har några böcker av Jallai, men har inte läst dem ännu. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!