fredag 9 september 2022

Bokpost: Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött

 

Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött

Henrik Johansson


Denna fredagskväll har jag möjligheten att ta del av frejdig poesi à la Johansson. Passar fint efter att just ha avslutat Anna Janssons senaste i bokserien Bergslagens blå (del 4). Också en viktig bit samtida arbetarsituation (sosseriets grymma variant av utförsäkring) som kommer fram där. Hemskt och obegripligt undangömt. 

Henrik Johansson har kallats en frimodig författarröst. Tror det är just de där frimodiga författarrösterna som behövs i vår tid av utsortering, utanförskap och avhumanisering. Att vi ändå har kvar ett slags ifrågasättande (ibland känsla av alienation) gemensamt, vi som lever här och nu, vi som försöker hoppas på det bästa och förbereda oss för det värsta...


En teaser:

"En klasskamrat kom till mig och sa:
 Johansson, jag förstår inte den här uppgiften.
 Jag sa:
 Control X, ctrl C, kontroll V. Alt handlar om Kontroll. Den som ctrl-
 erar arbetskraften ctrlerar också Alt annat.
 Och jag tänkte att det inte är meningen att du ska lära dig något heller,
 just du, och du och du och kanske jag, är avpolletterade från arbetslivet
 och placerade här på hyllan för avskräckande exempel."

(Datortek V; sid. 55)


Bakom den lockande titeln Fruktansvärda arbetsplatser jag besökt och de vackra människor jag där mött gömmer sig ett poetiskt CV som Verbal förlag ger ut den 21 september.

Jag sa:
Utmärkt!




Tack för rec.ex. Henrik Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!