söndag 14 november 2021

En smakebit på søndag: Dansa min docka

Genom den norska bokbloggen Betraktninger kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Min smakbit kommer från Dansa min docka av Anna Jansson. Sidan 336-337:


”Jag vet att hon tänkte säga upp sig och gå med i Försäkringskassanupproret. Hon fick faktiskt nog av att neka sjuka människor en rättmätig sjukpenning och sedan förnedra dem genom att säga att de har en arbetsförmåga som de enligt läkarna inte har och att hänvisa till stressfria låtsasjobb som inte finns. Hon hatade sin roll som bödel för att politikerna inte rakryggat vågar erkänna att pengarna till sjukförsäkringen har halverats. Man kan tala om den omvända Robin Hood-principen: att ta från de sjuka och fattiga och ge jobbskatteavdrag åt dem som redan har vad de behöver. Fast egentligen tror jag att alla vill ha en fungerande sjukförsäkring den dagen de själva drabbas. Mamma var rädd för att själv bli utbränd och hamna i samma situation. Visste du att hon kände så?”
   ”Ärligt talat, ja. Vi försöker ge våra handläggare allt stöd. Men vi måste se till att de lever upp till målen.”


En mycket bra bok. Läs den!


Fler smakbitar denna söndag finns här


12 kommentarer:

  1. Jag slutade läsa Anna Jansson efter att ha tagit mig igenom de tio första delarna av hennes Maria Wern-serie. Det får nog räcka med det, även om jag har haft vissa funderingar på ett ge henne en elfte chans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart du ska ge henne en elfte chans genom att läsa Dansa min docka. :)

      Radera
  2. Den här serien gillar jag, och just den här boken var bra. Men så har jag också en koppling till Örebro.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst de tidigare delarna i serien och tyckte mycket om dem, men det har inte blivit av att läsa denna än. Tack för smakebiten, nu blev jag inspirerad att ta mig an denna snart!

    SvaraRadera
  4. Ja, alltså jobba på Fk är nog inte helt enkelt alla gånger. Jag kan som lärare känna frustration över att jag vet vad elever skulle behöva men där finns inte personal/resurser som räcker till.

    SvaraRadera
  5. Jeg er glad i Maria Wern TV-serien, men jeg har aldri lest noen av bøkene. Jeg ser dette er en annen etterforsker, kanskje jeg skulle prøve meg på det? :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  6. Otäckt men spännande omslag! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst någon bok ur den serien.

    SvaraRadera
  8. Inte läst något av Anna Jansson som jag av någon anledning brukar blanda ihop med Åsa Larsson….men henne har jag läst en bok av, Larsson alltså. Tror jag om jag inte blandar ihop dem, igen ;) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  9. Det var mycket länge sen jag läste Anna Jansson, dock är hon en av få deckarförfattare som jag läst. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  10. jag läste många av hennes första, men nu har det inte blivit på länge. ja, fy, för att arbeta på FK eller för att behöva gå dit. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. inte läst författaren tidigare

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!