lördag 7 juli 2018

"Slaget om framtiden" av A. R. Yngve

Slaget om framtiden av A. R. Yngve. Wela Förlag. Läste boken som recensionsexemplar (häftad).
ISBN: 9789187711633



"David Archibald blir uppväckt ur en frusen sömn. Han befinner sig 900 år in i framtiden, i en värld ärrad av katastrofer och krig. Civilisationen har dragit sig tillbaka till befästa stadsstater, där feodalherrarna och deras riddare härskar. David finner sitt öde: att rubba denna medeltida framtid i sina grundvalar och starta en ny renässans.Han blir den osannolike hjälten kallad DARC. 
Detta är tredje och sista delen i trilogin Darc Ages - De mörka tidevarven. De tre delarna är Uppvaknandet, Ödemarkens barn, Slaget om framtiden."



Nu stämmer ju inte riktigt ovanstående att Slaget om framtiden är sista delen, ännu en fjärde del i romanserien Darc Ages släpptes ju hösten 2017 med titeln Maskernas stad.

Efter att ha läst mig igenom de tre första böckerna kan jag nog tycka att trean var bra, men inte lika medryckande och rolig som de föregående två. Trots att det fanns en del som jag störde mig på så upplevde jag ändå att historien fick en väl uttänkt händelseutveckling (gillade att man kunde läsa in en del satir, om man så önskade) och ett bra avslut. Darc (eller David) går all-in med tekniken för att förändra de missförhållanden och orättvisor som råder i denna framtida värld han hamnat i, få med sig massorna i sitt tänk. Det här blir en hjältesaga där de kvinnliga karaktärerna har fått inta en mer underordnad och beundrande roll, lite synd kan jag nog ändå tycka. Att det sen mynnade ut i en långdragen krigssituation tror jag till viss del bidrog till att just den här boken inte gav mig samma läsflow som de föregående två.

Spännande att på slutet av boken få en inblick i hur idén till Darc Ages kom till från början. Som hängiven bokläsare blir man såklart även nyfiken på hur en författare jobbar med sina texter. Att historien i ett tidigt skede var tänkt som tecknad serie förklarar ju den visuella känslan man får när man läser böckerna (som inte bara härrör från illustrationerna), vilket förstås också ger en annorlunda positiv touch till det hela.

Så bortsett från de små irritationsmomenten (och att läsflytet för mig inte var det bästa) tyckte jag att den här tredje delen hade en väl genomarbetad utveckling av den intrig som tidigare byggts upp i föregående böcker. Kanske vågar jag läsa Maskernas stad också, vi får se, den där framtida världen är ju verkligen både fantasifull och intressant.


Finns att köpa på:
Bokus
Adlibris


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!