"I den värmländska socknen Frykeboda hittas en ung kvinna mördad i sitt eget hem. Det är sent 1800-tal och kommunikationerna är långsamma, men en sådan här nyhet sprids snabbt på kyrkbacken.
Länsmannen och fjärdingsmannen gör sitt bästa för att lösa mordfallet, men det står snart klart att det är många som har något att dölja. I en socken där alla känner alla måste man akta sig för att ge grannarna anledning att skvallra. Det finns mycket skam och skuldkänslor om man skrapar på ytan. Där finns även en främlingsfientlighet som blir tydlig när man söker efter mördaren.
Historien bygger på ett autentiskt svenskt rättsfall, men platser och personer är ändrade och upplösningen blir en annan."
Skam är Robert Warholms debutroman, hade innan tidigare läst författarens andra utgivna bok Synd, som jag gillade riktigt bra. Känns som ännu en författare som haft en sådan där tydlig positiv utveckling med sitt skrivande, roligt! Visst var även denna första roman också bra, men det fanns ändå en hel del som störde, åtminstone mig. Börjar ändå ta upp det som upplevdes positivt.
Två saker var som allra bäst med just denna historiska roman. För det första är språket helt perfekt matchat, både för att passa tiden som avses men ändå tillsammans med ett samtida språkbruk som gör att det blir oerhört lättläst. Något som också imponerar är hur folklivet beskrivs, känns autentiskt för tiden och platsen för där handlingen utspelas. Man förstår med all tydlighet att författaren har ett genuint intresse för 1800-talet, hur man levde då, och där. Ibland kan nutida modeord i dialoger sticka mig i ögonen när det gäller historiska romaner, här fanns inget sådant, så även dialogerna känns rätt och för de olika karaktärstyperna passande rakt igenom.
Ett välkänt autentiskt rättsfall (Yngsjömordet) vävs in som verklighetsbakgrund för denna fiktiva berättelse på ett riktigt snyggt sömlöst sätt. Flera potentiella mördare blir misstänkta genom historiens gång på ett spännande sätt. Så känner man inte till det verkliga mordfallet från början, kan man nog inte alltför snart lista ut vem (eller vilka) som är gärningsmän, vad som ligger bakom brottet, även om själva slutliga upplösningen alltså delvis blir en helt annan än det verkliga rättsfallet. Skam, skuld och främlingsfientlighet är ämnen som blottläggs i denna socken där alla känner alla, och skvallret går på kyrkbacken. Väl beskrivet hur resandefolket gestaltas i denna miljö, kändes trovärdigt för hur det kanske kan ha varit.
Vad jag satte på minussidan var bibelcitaten, har aldrig uppskattat sådant i romaner och tycker mest det är onödig utfyllnad. Men är det nu något bibliskt som måste framhållas, så borde det kunna framföras på ett annat sätt än genom just citat.
Att det sen ibland förklaras in i detalj vad som sker kändes då och då dessutom överflödigt, blir lite som att läsarens förmåga att fylla i underskattas. En antydan kan oftast vara bättre på sin plats än en ingående beskrivning. Såvida läsaren inte totalt saknar fantasi eller slutledningsförmåga förstås.
Väl avvägda kapitel och bra driv i övrigt. Något rörigt med att olika tidsperioder kastas huller om buller, fram och tillbaka, det gäller att ha koll på rubrikerna som uppger vilken tid som avses. Egendomligt bokomslag, måste jag nog tillägga. Hur tänkte man där?
Sammantaget en skicklig romandebut med en spännande idé för en mordhistoria. Trovärdigt beskriven 1800-talsmiljö och väl utförda karaktärsporträtt (vilken ruskig svärmor!). Här fanns tragikomiska brottsutredare och intrikata relationsdraman, fick tyvärr lite vibbar av buskis, men till sin helhet klart underhållande. Tyckte det blev bra flyt i läsningen och att intresset hölls vid liv rakt igenom.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!