söndag 1 juli 2018

En smakebit på søndag: Skogen



Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva dela med oss av smakbitar hämtade från böcker vi läser. På det sättet blir det fina boktips varje söndag.

Här hos mig blir det en smakbit från Skogen - En bruksanvisning av Peter Wohlleben. Och som det brukligt tycks ha blivit på söndagarna är även det här en bok som just precis snart är utläst. Väldigt lättläst, kåserande och kunnigt inom ämnet friluftsliv och natur. Rekommenderar alla att läsa den, oavsett om man tidigare bara nött asfalt och betong, mer rutinerat vandrat i skogen som rekreation, sysslar med viltjakt eller har arbetat i skogen hela sitt liv. Intressant att få veta hur det är i Tysklands skogar också (även t.ex. i jämförelse med svenska allemansrätten), författaren är ju skogsvaktare där. Sid. 89:

"Jag har aldrig tyckt om snustorra guideböcker. De spelar ingen roll om det handlar om en stad, ett museum eller naturen, när fakta presenteras på vetenskapens sätt, utan glimten i ögat, blir jag snabbt uttråkad. Och eftersom skolelever ofta känner likadant lägger jag upp mina skogsvandringar lite annorlunda med dem. Vem säger att man bara kan känna igen träd på formen hos blad och barr, varför inte med hjälp av smaksinnet också? Därför låter jag knattarna i den lokala grundskolan tugga av hjärtats lust. Ett lämpligt smakprov är vårens färska granskott. De är fortfarande mjuka och går bra att tugga, och de har en smak som av milda citroner med en lätt kådig grundton. För den som riktigt vill låta sig uppfyllas av trädet går de ljusgröna små korvarna också bra att brygga te på. Skolbarnen utmärkte sig för övrigt vid de skogstävlingar som traktens skogsmyndigheter varje år anordnar för ungdomar. När de under sin runda fick i uppgift att peka ut en gran började de med att bita i grenarna på prov. »Jaha, det måste vara Wohllebens klass!« utropade kontrollanten lätt frustrerat."

Mer info om boken och författaren finns att läsa på Norstedts förlag.




Andras smakbitar denna söndag finns länkar till här.


12 kommentarer:

  1. Tack för intressant smakbit!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig anekdot :) De flesta (ungar) skulle behöva utflykter i skogen. Tror man på något sätt lär sig respekt där.

    SvaraRadera
  3. Den är jag lite nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten! Låter intressant.

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Jag blir lite nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  7. den skogsboken tänker jag läsa också. håller ju på med en nu. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. När vi bodde ute på landet så tyckte jag om skogspromenader. Nu blir det sällan.

    SvaraRadera
  9. Skogspromenader och -vistelser är ren terapi tycker jag. För övrigt kan man göra en hostmedicin av granskott också, det brukade min morfar göra.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten! Skulle passa bra att läsa på en skogsutflykt...

    SvaraRadera
  11. Tugga granskott var ingen dum idé att göra med barn (eller själv).

    SvaraRadera
  12. Jag älskade hans tidigare bok så denna kommer jag också att sluka. Ju mer vi lär oss om naturen och miljön ju mer hopp finns det för mänskligheten...
    tack för smakbiten

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!