söndag 8 juli 2018

En smakebit på søndag: Avgrund



Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva dela med oss av smakbitar hämtade från böcker vi läser. På det sättet blir det fina boktips varje söndag.

Är för tillfället helt såld på Jeff VanderMeers prisbelönta eko-thriller Annihilation, svensk boktitel Avgrund. Men får naturligtvis slita mig från den en stund för att lägga in en smakbit från början av "02: Integrering", sid. 33, berättaren är biolog:





"När jag vaknade på morgonen var mina sinnen skärpta, så att till och med tallarnas grova bark eller en hackspetts vanliga, svepande flykt framstod som en smärre uppenbarelse. Resterna av trötthet efter den fyra dagar långa vandringen till baslägret hade försvunnit. Var det någon sorts biverkning av sporerna eller bara följden av en god nattsömn? Jag kände mig så pigg att jag faktiskt struntade i vilket.
    Men mina drömmerier rubbades snart av en katastrofal nyhet. Antropologen var borta, och hennes personliga tillhörigheter fanns inte i hennes tält. Än värre var att psykologen verkade skakad och såg ut som om hon inte hade sovit. Hon kisade på ett konstigt sätt och håret var rufsigare än vanligt. Jag såg att hon hade torkad lera på sidorna av sina kängor. Dessutom höll hon sig om högersidan, som om hade blivit skadad."





En bok helt i min smak. Ibland träffar det bara så fullständigt rätt. Översätts inte övriga Area X-böcker i trilogin The Southern Reach (Förutom AnnihilationAuthority och Acceptance) blir jag nog lite sur. Och kommer inte dvd:n för filmen snart, ja då blir jag nog ännu surare. Och det går ju inte för sig.😀






"Bara på Netflix"... Pfft! Får väl ta och bli förändring på det tycker jag.



God söndag!

Andras smakbitar finns länkar till här.


13 kommentarer:

  1. tack för intressant smakbit.

    SvaraRadera
  2. Vi har gett upp här hemma och skaffat Netflix. Det kändes nästan som ett måste :)

    SvaraRadera
  3. Likte coveret på boken. Takk for en fengslende smakebit!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten. Den här har maken läst och han var besviken. Men filmen kommer vi att se :-)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Får kolla upp den här, låter som något för mig :)

    SvaraRadera
  7. Tack för en spännande smakbit.

    SvaraRadera
  8. I dag var det flere som leser bøker jeg har lyst til å lese. Denne fordi den er en øko-thriller. Det minner litt om boken jeg leser akkurat nå. Jeg gikk inn på Goodreads for å legge den på leselisten, men jeg hadde allerede lagt den der :-)
    Ha en riktig fin sommersøndag!

    SvaraRadera
  9. Du verkar helt såld, alltså måste jag ta mig en närmare titt. Så tusen tack för smakbiten

    SvaraRadera
  10. låter intressant. känner igen författarnamnet, men det är allt. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten. Det här låter som en jätteintressant bok.

    SvaraRadera
  12. Mycket märklig smakbit. Spännande!

    SvaraRadera
  13. Alltså jag MÅSTE läsa den här i sommar.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!