torsdag 4 juli 2024

Mat med sommarkänsla


Varje torsdag (v. 27-33) kommer helgfrågan sommaredition med samma fråga i Mias bokhörna:


"Tipsa om en bok, en film, ett utflyktsmål, en tv-serie, en teater, en maträtt eller något annat skoj"


Ok, då tar vi en dagsfärsk fundering jag haft kring: Mat som ger sommarkänsla. Vilket såklart kan vara ganska individuellt. Bortsett kokt färskpotatis med matjessill, gräslöksgräddfil och därefter jordgubbar (absolut inte kriminella!) och gammaldags vaniljgräddglass. Jag menar, om man skall vara lite mer osvensk, då skulle något riktigt somrigt kunna vara italienskt, med solmogna tomater, kryddig olivolja, färsk basilika och vitlök, nygräddad pizza med lufttorkad skinka. Sen sån där god gelato, och äkta cappuccino. Solnedgång, glittrigt vatten, ljum kväll, stillhet. Sommar kan verkligen vara magisk. Inte fel att tillåtas drömma sig bort emellanåt.





4 kommentarer:

  1. Den där pizzan på bilden är verkligen vacker - säkert god också! Man behöver ju inte jämföra med sill o färskpotatis, variation är bra! Fast jordgubbar kräver ingen variation jag tröttnar aldrig!

    SvaraRadera
  2. Den där pizzan blir jag riktigt sugen på!

    SvaraRadera
  3. jag vill ha sardeller på min pizza. jordgubbar passar alltid. allra bäst naturella

    SvaraRadera
  4. Jag har ätit alldeles för lite jordgubbar i sommar.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!