lördag 13 juli 2024

Luktpreferenser och synvillor

 



"Det var ett egendomligt sovrum, med höga väggar av bruna volymer, men det kunde knappast finnas någon angenämare möblering för en bokmal som jag, och det finns ingen lukt så behaglig för mina näsborrar som den där svaga, subtila osen som kommer från en uråldrig bok."
Conan doyle


Nåja, visst finns det väl angenämare dofter än uråldriga böcker? Meningen kommer från en novell av Arthur Conan Doyle som heter Lädertratten (The Leather Funnel). Recension kommer "snart", går lite trögt nu att skriva recension, stötte på en YA-roman som blev svårrecenserad nämligen. Hade tänkt att skriva in en mening från skottens skräckberättelse förra lördagen, men så lossnade en kabel inuti min laptop och så blev man utan internet och dator där några dagar (hittade en fantastiskt duktig reparatör!), så det bidde liksom ingen Veckans mening då av den anledningen, därför kommer den nu istället. Även om jag inte gjort mig beroende av internet på samma sätt som andra så är det faktiskt rätt skönt emellanåt att vara helt utan.

Doyle var intresserad av spiritism och skrev även böcker (som hamnade i det ockulta facket) om det. Läste om hans The Coming of the Fairies från 1922 och om de fejkade Cottingley Fairies-fotografierna. Mycket märklig historia. Hur kunde han tro så blint på något sådant?







Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


2 kommentarer:

  1. Jag gillar den speciella doften i ett antikvariat.

    SvaraRadera

  2. verkligen angenäm möblering. trevlig doft också

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!