söndag 22 oktober 2023

Klent med brott i Stockholm för redaktör Nyman



Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Läser Herr Nyman och kröningsstenen av David Nessle. Sidan 7-8 (tisdagen den 3 augusti 1909):

"Jag suckade, stödde armbågen mot den disk där Detektiva polisen plägar ta emot prospektiva klienter och svepte med blicken över den dystert brunmurriga lokalen. Två elektriska glober som hängde från taket fyllde rummet med ett starkt, onaturligt sken. I ett hörn satt två damer i slitna svarta klänningar och stora, sällsamma hattar - förmodligen i from väntan på att deras män skulle frisläppas i brist på bevis.
"Jag är tacksam för varje liten förseelse som kan ha inträffat under natten och förmiddagen", sa jag. "Även om det så bara är någon som framfört sin velociped så att han skrämt upp hästarna."
"Hm!" Detektivkonstapel Ahlsell kastade en blick ned i sin liggare. "Natten var verkligen osedvanligt lugn. En djärv plommonstöld från en handelsträdgård i Rotebro, kan det vara något?"
"Nej, det är nog i magraste laget", sade jag."






5 kommentarer:

  1. helt okänd bok för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Språket känns som en bra variant av att vara autentiskt men ändå modernt.

    SvaraRadera
  3. Det verkar som att historiska deckare blir allt populärare hos författare. Jag läser sällan deckare men gillar historiska romaner. Kanske ska jag testa Nessle. Annorlunda omslag, tack för smakbit

    SvaraRadera
  4. Känner varken till författare eller bok.

    SvaraRadera
  5. ny författare, tack för smakbiten.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!