torsdag 19 oktober 2023

Klart underskattad (och missförstådd?)

 Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:

 

"Kan du beskriva en bok som du tycker är underskattad och varför fler borde läsa den?
"


Precis som jag nämnt tidigare så uppfattar jag de böcker jag läst av Katerina Janouch som klart underskattade, både boken Bilden av Sverige : en personlig resa och romanen Blodsådd. Någon bok från satirserien har jag dock inte fått fatt i, eftersom den tillkommit efter år 2020, året då biblioteket verkade ha placerat författaren i frysboxen. Nu vet jag inte just vad det är som de anser Janouch har fel åsikter om, och som inte håller sig inom åsiktskorridorens gränser, men kan det vara det som handlar om den skeptiska synen på vaccinationer? Jag vet verkligen inte! Själv är jag vaccinförespråkare, men accepterar att andra har motsatt åsikt om sådant. Larvigt om det är en sådan sak som varit anledning till utfrysningen. Men jag vet ju inte. Finns mycket jag inte förstår numera. Är sådan tid kanske.


Den här vill jag läsa!:



Och den här tycker jag fler borde läsa (även de som har förutfattade meningar om författaren och känner sig negativt inställda i förväg):


Anledningar till varför man ska läsa den framgår nog ganska bra här: "Blodsådd", Katerina Janouch (bloggbokhyllan.blogspot.com)

4 kommentarer:

  1. Har inte läst henne, bara läst lite OM henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är nog precis så det ofta är, de flesta läser vad som skrivs OM någon som utsätts för mediedrev, avsedd bandwagoneffekten uppnås, liksom tystnadsspiralen bland de andra som ibland ser en annan verklighet. Men ingen vill hamna utanför. Effektiv deplatforming.

      Radera
  2. Jag har läst hennes böcker om barnmorskan, skitbra

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!