torsdag 20 juni 2024

Vad får dig att fortsätta blogga?



 

Dags för Helgfrågan i Mias bokhörna:


"Vad får dig att fortsätta blogga?"


För att det fortsätter att vara viktigt för mig att läsa, skriva och fundera över livets alla sällsamheter.

Använder denna blogspot på blogger och en vad jag fortsätter kalla microblog på X (lite kopplad till den här bokbloggen för övrigt). Jo, jag gillar X sedan Elon Musk tog över plattformen (att blocka botar regelbundet står man ut med), sen låter jag andra tycka vad de vill. Självklart existerar desinformation även där, men sånt existerar ju även i våra snäva gammelmedia med förmedlade narrativ som alltid tycks vara formade av en politisk journalistik (Janne Josefsson kallade inte svenska journalisthögskolan för "kommunisthögskolan" för intet).


Kanske har det alltid varit såhär politiserat som man upplever det nu, fast det först på senare tid har blivit mer uppmärksammat och lite mer desperat, då alternativmedier breddat utbudet, spätt ut msm-marinaden vi tidigare badat i? En tanke bara. Småtokiga människor som inte tar reda på fakta finns överallt, oavsett höger, vänster eller mittemellan, och oavsett vilka media vi väljer eller vilka personer vi väljer att "lyssna" på. Vad jag gillar med X är att där finns sanningar och skeenden vi oftast inte blir delgivna annars.

Oavsett microblog eller vanliga bloggar i bloggosfären är det spännande med alla mängder av olika åsikter, tankar, kunskaper och erfarenheter, tycker jag. Ett sammelsurium av röster som kanaliseras via skrivna texter som jag kan ta del av. 

Känner ofta en stor tacksamhet för det skrivna ordet, har funnits och finns så många kloka människor med fantastiska förmågor och livserfarenheter som ger viktiga insikter. Genom känslan av tacksamhet uppstår längtan att ge något tillbaka. Kanske är det futtigt, men en del i detta är att försöka inspirera till läsning och att uppmärksamma böcker via en blogspot.


Intensiteten av publicerade inlägg i Bokhyllan har gått ner lite på senare tid, men det kan ju vara tillfälligt, mitt bloggande är inte hugget i sten hur det skall utformas. T.ex. så skriver jag inte längre bokomdömen för alla de lästa böckerna, d.v.s. som inte är recensionsexemplar (givetvis skriver jag alltid en slags recensioner för sådana). Så man skulle ju därmed kunna tro att detta med recensionsexemplaren - förutom det jag nämner ovan kring tacksamhet - är av stor betydelse för att jag fortsätter blogga i Bokhyllan, men så är det väl inte riktigt. Det är snarare själva intresseområdet böcker och läsning som är den största drivkraften. Själva intresseområdet, liksom kultur och historia i sin helhet, delar jag ju uppenbarligen med er andra som nu tittat in här hos mig. Att just ni finns där är också en anledning till att jag fortsätter blogga, för ni är synnerligen uppskattade ska ni veta.

Glad Midsommar!


7 kommentarer:

  1. nej, politik vill jag inte blogga om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tycka det är svårt att veta vad om anses vara politik och vad som inte anses vara politik. Ibland befarar jag att det kan finnas politik i det mesta, och vad blir då kvar?

      Radera
  2. Det kan gå politik i det mesta. Och då dräller det av ogrundade, förutfattade meningar alldeles för ofta, vilket gör mig bara trött. Jag gör som Hannele: bloggar om annat. Om man sen hittar politik även i "mina" ämnen så må det vara hänt.

    SvaraRadera
  3. Jag var kommunfullmäktigeledamot i Karlstad i 29 år. Kan vara skönt att bara behöva ha åsikter om romaner :)

    SvaraRadera
  4. det mest berör politik eller politik berör det mesta. det är inget jag direkt tar upp i min blogg men jag tror mycket väl att en kan läsa in en del ändå.

    SvaraRadera
  5. Jag är tyvärr inte så insatt i politik så det blir mest böcker jag bloggar om.

    SvaraRadera
  6. Är superdåligt insatt i politik nuförtiden. Blir mest böcker , film och tv-serier.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!