söndag 23 juni 2024

En smakebit på søndag: Lång väg hem

  "Jag förklarar för åhörarna hur scientologins frontorganisationer fungerar. När de förstår att en intet ont anande förälder skulle kunna sätta sitt barn i en skola där eleverna indoktrineras i scientologin blir stämningen i salen elektrisk. En kvinna reser sig och säger: "Utbudet av organisationer är ju enormt. Man tror att de är okej bara för att de har en flådig broschyr med en massa lovord. Men vad vet man egentligen?"
   Ett sus går genom publiken. Frågorna haglar. Föredraget drar långt över tiden. Och det går upp för mig att de flesta är omedvetna om att sekter använder frontorganisationer för att infiltrera viktiga samhällsfunktioner.
   När vi scientologer konspirerade om att "ta över planeten" syftade vi inte på de regelrätta kyrkorna i första hand. Våra frontorganisationer var ämnade att ta över skolsystemet, affärsvärlden, missbrukar- och kriminalvården och placera scientologer på viktiga maktpositioner inom politiken. Till slut skulle det finnas scientologer överallt. En tanke som har gnagt i mig utkristalliseras medan jag pratar om det här. Ämnet är för brännhett för att inte använda i en thriller. Alltså börjar jag skriva en ny serie böcker."

Sid. 377-378; Lång väg hem : Mina 25 år i sekten av Mariette Lindstein


Oerhört intressant bok, läs den! Recension kommer här på bloggen någon gång under veckan framöver.


Bokpresentation hämtad från Bokförlaget Forum:

"En unik, personlig skildring inifrån den kontroversiella scientologikyrkan. Mariette Lindstein var högt uppsatt inom scientologerna när hon under dramatiska omständigheter lyckades fly från högkvarteret i USA. Efter nio romaner där hon använt sina erfarenheter av sektmentalitet berättar hon nu för första gången sin egen historia. Som ung sökande kvinna drogs hon till scientologikyrkan i Malmö och tog sig sedan under tjugofem års tid genom alla nivåer i hierarkin till den allra högsta ledningen. I sin självbiografi ger hon läsaren tillträde till en sluten värld som varit otillgänglig för de flesta. Det är en berättelse om vad som får en människa att gå genom eld och vatten för att finna tillhörighet och till slut hitta hem."


Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


4 kommentarer:

  1. En väldigt egendomlig "kyrka". Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Låter som en läsvärd bok. Jag har funderat på att läsa hennes skönlitterära också.

    SvaraRadera
  3. Jag har ju läst flera av hennes skönlitterära böcker och det kan nog bli så att jag läser även denna.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!