onsdag 26 juni 2024

Dagens bokpost: Kusliga historier och Lädertratten



Charlotte Riddell

Arthur Conan Doyle


Ännu mer bokpost! Får gärna bli en lååång varm sommar då mainstream-media fyller sina väderkartor med rödglödande lava, s.k. "kollapsvärme" över 20-gradersstrecket, för härlig sommarläsning saknas mig icke. För så är det, kokande kalopsvärme kräver böcker, massor av pikanta böcker att avnjutas i svalkande skugga under träden.


Beskrivning Kusliga historier:

"Kusliga historier (”Weird Stories”, 1882) av irländska Charlotte Riddell (1832–1906) är en mindre klassiker inom fantastiken; och de sex berättelser som ingår i denna samling är samtliga ypperliga exempel på den viktorianska spökhistorians konst när den är som allra bäst.
För läsaren öppnas här en dörr till det brittiska 1800-talets andra hälft; en dörr som förhoppningsvis förblir öppen. Charlotte Riddells direkta prosa för oss in i en mörk värld fylld av social misär, klasskillnader, penningbegär, orättvisor och onda avsikter. Detta är suggestiva, ruggiga och hjärtskärande historier, skrivna av en säregen författarinna som lyckades behålla en märkbart genuin berättarglädje under en framgångsrik och lång karriär, trots att tillvaron kantades av elände och motgångar.
Här presenteras Kusliga historier – för första gången i sin helhet i svensk översättning av KG Johansson och Miranda Johansson – med ett fylligt och initierat efterord om Riddells liv och verk signerat Elisabeth Brännström."

 

Beskrivning Lädertratten:

"”Var allt en fantasi, eller stod den för något som hade inträffat i världshistoriens mörka, grymma dagar? Jag stödde mitt bultande huvud i mina darrande händer. Och då, plötsligt, kändes det som om hjärtat stod still i mitt bröst, och jag kunde inte ens skrika, så stor var min skräck. Något närmade sig genom rummets mörker. Det är skräck efter skräck som bryter ner en människas ande. Jag kunde inte tänka, jag kunde inte be; jag kunde endast sitta som en frusen bildstod och stirra på den mörka figuren som skred genom det stora rummet.”
Lädertratten (1902) är en klassisk skräckberättelse av Arthur Conan Doyle (1859–1930), författaren till historierna om mästerdetektiven Sherlock Holmes. Denna utgåva av Lädertratten är tryckt i 400 handnumrerade exemplar."


Bägge utgivna av Hastur Förlag innevarande månad. Och javisst, titta så fint, nummer 59 fick jag:



Hjärtligt tack för recensionsexemplar!💕



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!