lördag 24 februari 2024

Välkänd och bortglömd(?) ramsa, men var är Sebulon?

 


"Ruben, Simon, Levi, Juda, Dan, Naftali, Gad, Asher, Isaskar, Josef och Benjamin."


Bagaren Dag rabblar utantilläxa i Brisinga av Rickard Söderberg. Jakob (eller Israel som han också kallades) fick ju tolv söner, inte elva. Men, angående den ur boken citerade ramsan, var inte Sebulon med? Och i såna fall, varför? Någon som vet?

Baksida:


Varje lördag bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp. Meningen kan vara humoristisk, tänkvärd, träffsäker eller vadsomhelst.


3 kommentarer:

  1. Sebulon ska vara trea från slutet. Jag fick lära mig den där ramsan också, kan inte säga att jag har haft särskilt stor nytta av den.
    Min mening denna vecka är däremot direkt matnyttig.

    SvaraRadera
  2. Javisst borde Sebulon vara med. Mormor kunde Jakobs tolv söner och även Israels tolv stammar, som inte är samma sak som sönerna. Det finns ingen Josefs stam. Istället är det Josefs båda söner Efraim och Manasse som utgör stammarna. Leviterna fick inget eget landområde, för de hade avskilts till prästtjänstgöring.

    SvaraRadera
  3. Sebulon är tredje från slutet. jag tryckte på en knapp på maken och där kom alla 12 som ett rinnande vatten. är inte säker på att jag kommit ihåg alla

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!