söndag 18 februari 2024

Chimär



  ""Alla har lik i garderoben."
   "Inte Sverige. Vi har en grandios självbild som inte är av denna värld. Det har sossarna tutat i oss genom åren. Förmodligen för att vi inte ska bråka och ifrågasätta deras styre."
   "Ja, era Socialdemokrater har haft makten i många år. Det vet jag", säger Anna. "Märkligt många år, till och med."
   "Eller hur? Jag skulle vilja reda ut den här skiten. Jag har inget att förlora och jag vet hur sossarnas nätverk av organisationer ser ut. Det är inte bara vi i SSI. Det finns andra också. IB och dess ännu hemligare del IB-03 utreddes aldrig ordentligt. Där fanns medlemmarna Sten Andersson, Ingvar Carlsson och Palme med flera. För att inte tala om Socialdemokraternas ekonomiska makt och dess fraterniserande med näringslivet. Wallenberg, Bonnier och socialdemokratin fungerar som ett oligopol i det här landet. De styr i kulisserna och ingen vågar ifrågasätta det. Jag skulle vilja krossa det där oligopolet."
   "Ta det lugnt, Anton. Du slåss mot väderkvarnar. Ska vi ta en till?"
   Anna håller upp sitt glas.
   "Visst sjutton", säger Modin och kallar till sig Kent E.
   "Kan vi få lite service här! Nu jävlar händer det grejer.""

Sid. 52-53; Grupp 61 av Anders Jallai


Inget botar en envis lässvacka så bra som en bok i serien om Anton Modin! I glädjen över det vill man såklart bjuda på smakbit.

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi även denna söndag bjuda på och ta del av smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.

En smakebit på søndag 18/2


2 kommentarer:

  1. Jag tror att jag nog får ta och läsa den första delen snart. Den har legat på min läsplatta väldigt länge.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!