torsdag 2 februari 2023

Böcker jag fastnat för


Dags för Helgfrågan v. 5 i Mias bokhörna. Denna gång med frågan:


"Hur är det med nya författare, någon du fastnat för?"


Det beror på vad som menas med "nya"; en nyupptäckt för mig eller en bok-/romandebutant? Om man menar nyupptäckt för mig under senaste året, så blir svaret bokserien om Anton Modin, skriven av författaren Anders Jallai. Tror inte det undgått någon som tittat in här i Bokhyllan att så är fallet. En riktigt fängslande romanserie att fastna i. Nyttiga insikter att ta till sig på ett fiktivt lättsamt sätt, om realitetens smoke and mirrors. Lite bakgrundsinfo för Illegalisten.


Sen verkar det som om boken Naftasyndikat : berättelsen om direktör Kruse och Stalins oljebolag i Sverige av Fredrik Malm (liberal riksdagsledamot), är hans första bok, så den kan jag nämna utifall svaret ska handla om en debutbok. Ny och ny är den väl inte direkt, men från 2020, så ganska ny ändå. En bra bok att fastna för helt enkelt. Läs den! Svensk allmänbildning som troligen kan hjälpa till att fylla en tragiskt stor kunskapslucka hos många.


5 kommentarer:

  1. inte hört talas om boken, Stalins oljebolag i Sverige...?

    SvaraRadera
  2. Anders Jallais böcker har jag funderat lite på

    SvaraRadera
  3. Anders Jallais böcker har jag på något sätt helt missat. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. du har lärt mig namnet Anders Jallai. jag gav bort en titel av honom i julklapp. när jag får tid ska jag också läsa

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelsen om Anders Jallai. Har några böcker som jag borde läsa.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!