lördag 1 oktober 2022

En vacker, fast, grå himmel... fylld av metangas?

 

"Ser ni, en vacker, fast, grå himmel; man skulle kunna få lust att slå en talja i den och hänga sig i den, bara för tankstrecket mellan ja och åter ja – och nej."


Den deppiga meningen ovan kommer från Woyzeck av George Büchner. Snart utläst, och jag är rädd för att jag inte fattar vad den handlar om. Finns det någon kulturtant (eller kulturfarbror, för all del) där ute som kan förklara för mig? Jag är sannerligen inte finkulturellt bevandrad.


Varje lördag presenterar bloggen Mina skrivna ord Veckans mening. Avsikten är att lyfta fram en mening som fått oss att stanna upp och tänka till (humoristisk, allvarlig, träffsäker eller vadsomhelst).


Himlen var verkligen tungt gråaste grå denna morgon, men nu har det spruckit upp igen och visar en helt klarblå himmel med sol som lyser upp alla gula höstlöv singlandes i luften  –  fint!

Hösten är vacker.🍂🍁🌻🍄☕ Missa inte kaffekoppen där på slutet, i torsdags var det Kaffets dag.😊


“Faith is the bird that feels the light when the dawn is still dark.”
– Rabindranath Tagore

 









2 kommentarer:

  1. Ja, det var deppigt. Tagores mening var ljusare.

    SvaraRadera
  2. Büchner har jag inte läst. Skulle antagligen inte kunnat förklara den för dig i alla fall.

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!