söndag 6 februari 2022

En smakebit på søndag: Sektens år

Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips. Men! Idag var det visst bloggen Lesekunst som samlade länkarna, och som vi alltså den här gången hittar här.


Hämtar smakbit ur Sektens år av KG Johansson. Sidan 213:


 

"Du som ska bli professor", sa hon. "Jag läste en grej om forskning i USA. Om varför hitlåtar blir hitlåtar. Nån hade lagt ut låtar, okända rocklåtar, på nätet. Det var gratis att ladda ned. Och sen hade dom ett räkneverk, så att man kunde se hur många som hade laddat ned låtarna. Är du med?"
   "Jag tror det."
   "Vissa låtar fick inga röster. Som man kan vänta sig. Andra fick några - eller många. Och när det väl var igång, när en låt hade fått några hundra nedladdningar, då exploderade den. Förstår du? Och det är det som håller på att hända med den här jävla kärlekssekten. Den når nåt slags kritisk massa och sen trillar alla dit. Det är det jag är rädd för."



7 kommentarer:

  1. Den smakbiten blir jag nyfiken på fortsättningen på.

    SvaraRadera
  2. Varje gång du har en smakebit av KG Johansson tänker jag att jag måste läsa mer av honom. Det har ännu inte hänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så varför går aldrig tanke till handling?

      Radera
  3. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
  4. Jag känner till författarnamnet men har inte läst, tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Vilken skruvad historia! Tack för annorlunda smakbit

    SvaraRadera
  6. K G Johansson träffar en ofta på i den här bloggen. jag säger som Monika. en vacker dag griper jag mig verket an. vacker ros på omslaget. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!