söndag 27 februari 2022

En smakebit på søndag: Drömfångarna


Genom den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker kan vi ta del av och även själva bjuda på smakbitar ur böckerna vi läser eller har läst. Med detta utbyte kan vi ge och få bra boktips.


Då blev det dags för en smakbit ur Drömfångarna av Mattias Lönnebo. Bokens rekommenderade läsålder är 9-12 år. Har än så länge avancerat fram till sidan 92:


"Runt, runt vred sig drömfångaren. Jag hade inte petat på den, ändå verkade draget som uppstått när vi stängt dörren räcka för att den skulle snurra länge till. Det klickade till när Teo vek ihop glasögonen och lade dem på bordet. Det obetydliga ljudet lät nästan som ett pistolskott i tystnaden. Jag hade inte längre lust att läsa i min bok.
 – Vilken konstig dag, viskade jag lika mycket för mig själv som till Teo.
 – Ja, det här är ett underligt ställe. Det är ett mysterium. Och att vi bara lämnade Omar och de andra ... Såg du Viola Hexens min? Hon verkade nästan nöjd. Hon sa att de kunde dö ... Han bet ihop.
 – Kanske kommer de bara lite senare? Kanske är de tillbaks i morgon igen? Det känns som om vad som helst kan hända.
 – Vi kanske bara drömmer? fortsatte Teo långsamt. Vi kanske snart vaknar upp hemma, i våra sängar, och allt är som vanligt igen?
 – Vi? Man kan väl inte drömma samma dröm heller? Det går väl inte?"


Fler smakbitar finns idag här


15 kommentarer:

  1. Jag som trodde att du läste Kings bok med samma titel 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är klart du trodde det! :) Men så var det alltså inte. ;)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Det var en bok jag inte hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  3. Bara omslaget gör man intresserad

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten den verkar bra.

    SvaraRadera
  5. Författaren är faktiskt präst och son till biskop emeritus Martin Lönnebo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så är det. Skriver dessutom väldigt bra böcker, främst barn- och ungdomsböcker, som jag gärna vill uppmärksamma här på bloggen. Senaste titel "Oceanus väktare" släpptes i början av februari, en science fiction-roman för ålderskategori 9-12 år. Såklart bevakar jag biblioteket om/när den registreras där. :)

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om den förut.

    SvaraRadera
  7. Det där kanske är något för yngsta barnbarnet som är just i den åldern. Tack för smakbiten och tipset.

    SvaraRadera
  8. så intressant! den här författaren ska jag presentera för min lilla dotterdotter och försöka impa lite. fast det går nog inte. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försöka duger. Förutsätt att det går, inte tvärtom. Man får aldrig ge upp i förväg. ;)

      Radera
  9. Jag läser aldrig böcker för unga och barn. Men hoppas ändra på det då barnbarnsbarnen blir lite äldre! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade heller inte gjort det om jag inte hade bloggen. Ännu en trivsam aspekt av bokbloggande! :D

      Radera
  10. Tack för smakbiten, kul titel.

    SvaraRadera
  11. Kul med barnböcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!