torsdag 19 november 2020

"Lejongap : Noveller 2020" (antologi)

Lejongap : Noveller 2020 av Jenny Green, Anders Liegnell, Sofia Nilsson, Patrik Centerwall, Sissel Myrup, Kersti Vikström, Peter Westberg, Amanda Rudelius, Vilma Antonov, Margareta Mörck. Förlag: Ekström & Garay (Utgivningsdatum: 28 september 2020). Antal sidor: 180.

Vinst i utlottning. Format: Häftad.


Lejongap är en specialutgåva från förlaget Ekström & Garay. Antologin samlar vinnarbidragen från en novelltävling. Medverkande författaren Patrik Centerwall utlyste nu i höst en utlottning av boken, och så hade jag då lyckan att denna gång vinna.

Vet inte säkert, eftersom information inte hittats på förlaget, men på bokus uppges antologin vara första delen av en kommande serie böcker?: "Ekström & Garays novelltävling (del 1)". Men som sagt, mer än så vet jag ej. Kanske är mer av samma stil påtänkt. Hoppas i sådana fall att den tanken går att fullfölja, för denna samling gav åtminstone mig uppslag till nya författarnamn jag vill plocka upp och läsa mer av.

Klart lysande stjärna i antologin var givetvis De sörjandes sällskap av Patrik Centerwall. Skildrar samhällsscenariot där en slags socialdarwinism tagit sig groteskt uttryck. Berättelsen ger ett tankefrö att fundera något varv extra kring. Har sedan tidigare läst och uppskattat många noveller av Centerwall, texterna utforskar samtida tendenser som angår oss här och nu. Blev även motiverad till att läsa mer av särskilt Jenny Green och Peter Westberg.

Om jag utifrån eget tyckande skulle kora en "vinnare" i den här antologin vore det Jenny Greens Resan hem. Det är en novell jag hade velat se utgiven av Novellix, fler måste bara få chansen att ta del av den, enligt min mening. Så otroligt välskriven med stark inlevelse, gripande i all sin vardagliga stillsamhet. Läs den om ni får chansen. Antologins novell Duban var riktigt rolig. Älskade dessutom berättelsens slutkläm. Mycket bra.

Samtliga medverkande författare/noveller i antologin Lejongap:

Jenny Green (Resan hem)

Anders Liegnell (Faye)

Sofia Nilsson (Eldorado)

Patrik Centerwall (De sörjandes sällskap)

Sissel Myrup (Fallet)

Kersti Vikström (Korsvägen)

Peter Westberg (Duban)

Amanda Rudelius (Smittan vi alla bär på)

Vilma Antonov (En glasflaska och tre liv)

Margareta Mörck (Viljan)

På minussidan räknar jag onödiga upprepningar, och i dessa fall ordföljder som upprepades bara ett par rader senare. Fanns i flera av novellerna. Förstår inte riktigt vitsen med sådant. Jag menar... man fattar ju första gången man läser, så varför upprepa samma sak igen? Men i stort sett har alla noveller något insiktsfullt att förmedla på ett sätt som berör.

Samtliga noveller är sådär behagligt lagom långa för att t.ex. läsas styckevis varje kväll innan lampan släcks inför natten. Kan absolut tänka mig att läsa fler novellsamlingar som denna, där humanism tycks vara en slags röd tråd (lite flytande genrer, mest samtida fokus). Varför har Lejongap inte fått någon mer utvecklad beskrivning/baksidestext från förlaget, mer än att det bara rör sig om just vinnarbidrag från novelltävling arrangerad av Ekström & Garay? En sådan presentation hade den varit värd för mer uppmärksamhet. Tror det har betydelse.


2 kommentarer:

  1. Tack för så fina ord! Blir jätteglad!
    Det är något skumt, det går inte att dela länken till bloggen.. Den fastnar i filter för olämpliga länkar. Är det någon inställning du eller jag kan ändra på, måntro?

    SvaraRadera
    Svar
    1. och: upprepningarna i novellerna var något slags feltryck, boken har efter det tryckts om och då ska de där upprepningarna vara borta, om jag förstått det rätt. Saknar också baksidestext och mer info på hemsidan!

      Radera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!