söndag 22 november 2020

En smakebit på søndag: De kanske lämpade

Nu var det ett tag sedan jag deltog i En smakebit på søndag, och får väl erkänna att söndagarna därmed saknat något essentiellt.☺

Denna vecka är det Astrid Terese med bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som förestår smakbitarna här. Vi delar med oss av en mindre text som vi citerar ur böckerna vi läser och sprider på så vis läsinspiration samt boktips.

Läser återigen en roman av Peter Høeg. De kanske lämpade, sidan 36-37:


  "Då kom tecknet.

Det kom under en biologilektion. Biehl gick igenom darwinismen, de bäst lämpades överlevnad, den gäller fortfarande, sade han, också i samhället, men det mildras därför att vi avhjälper följderna.
   Det blev en paus sedan han hade sagt det. Det var ett rikt ögonblick.
   Han såg inte på någon särskild, han vände sig på det hela taget aldrig till enskilda individer. Kanske var jag ändå i det ögonblicket den som bäst förstod honom.
   De som var innanför, alltså de flesta, för dem måste det ha varit svårt att fatta vad han menade, för dem måste det mest ha varit glädjen över att de var innanför och de bäst lämpade.
   För dem som är utanför fyller rädslan eller uppgivenheten nästan allt, det vet man ju.
   Förstår, det gör man bäst när man är på gränsen.

Det fanns en lag, det var det man förstod. Den valde ut en del, en del störtade den i fördärvet. Men för dem på gränsen arbetades det för att råda bot på följderna. För dem fanns en chans."



12 kommentarer:

  1. Peter Høeg har jag inte läst något av, men jag såg filmatiseringen av Fröken Smillas känsla för snö. För, i dryga slängar, 20 år sedan. Den tyckte jag så mycket om att jag tänkte att jag kanske borde läsa något av honom. Vilket alltså fortfarande inte har hänt.

    SvaraRadera
  2. inte läst Peter Høeg, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Den enda jag läst av honom är Fröken Smillas känsla för snö. Tyckte mycket om den, men något mer har det inte blivit.

    SvaraRadera
  4. Har läst Fröken Smilla och blir nyfiken på den där. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Den verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Har bara läst Fröken Smillas känsla för snö av författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Låter otäckt, inte den citerade snutten kanske, men det jag inbillar mig kan följa. Har bara läst Smilla av honom.

    SvaraRadera
  8. Jeg har bare lest Frøken Smillas fornemmelse for snø av Peter Høeg. Men den likte jeg til gjengjeld veldig godt. Jeg kunne godt tenke meg å lese mer av han. Så flott du synes det er fint å være med på smakebitene :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Jag har sett Fröken Smillas....men inte läst något av författaren- han står dock på läslistan så någon gång ska det väl bli av. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. "Kvinnan och apan" är den enda bok jag läst av författaren och den gillade jag inte. Vet inte om det kanske kunde vara så att jag inte begrep mig på handlingen, tycker även din smakbit låter lite märklig. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  11. Har inte läst något av författaren än, men är väldigt nyfiken. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. jag läste Fröken Smilla, men jag kunde inte sälla mig till hyllningskören. det är länge sedan nu så författaren borde kanske få en ny chans. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!