onsdag 20 september 2023

"Kungen och Jag", eller "Kungens innersta krets"?

Strunta i att se svenska vänstertelevisionens programserie om kungen 50 år (Kungen och Jag, med betoning på "Jag" antagligen). Vänstervridet som vanligt, man är van vid hur SVT och TV4 funkar vid det här laget, intet nytt under solen. Tanken med den programserien verkar vara att förlöjliga och förminska monarken. Reportern är självcentrerad, respektlös, barnslig, klumpig, näsvis och påstridig när det kommer till att försöka med smutskastning (hela sanningen får heller inte komma fram). Varför valde man en sådan person, kan jag undra? Att kungen klarar av att hantera denna unga reporter (som alltför mycket bara utgår från sig själv och sin egen tid) på det sätt han gör är bara beundransvärt.

Så välj istället att se dokumentären på Viaplay som visar en större helhet och blir mer relevant och sanningsenlig: Kungens innersta krets. Mycket bra dokumentär som jag däremot starkt rekommenderar. Bland de medverkande förutom kungen tycker jag prinsessan Christina, drottning Silvia och drottning Margrethe II av Danmark pratar så oerhört bra, mycket intressant faktiskt. Rörande.

Kungens innersta krets finns på Viaplay.:

"Livet som kung är inte bara glamour, utan kantas även av plikt och ett liv i det offentliga rummet. Hör om mannen bakom titeln, berättat av de närmast honom - hans syster, hans vänner och hans fru.

Medverkande: Ingemar Stenmark, Queen Silvia of Sweden, Princess Christina. Queen Margrethe II of Denmark, Robert Gustafsson, Fredrik Reinfeldt, Leif GW Persson, Bertil Bernadotte," ... 

Dokumentärserie (2023) i tre delar.

Åldersgräns: 7 år.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsspam undanbedes (raderas alltid). Försök hålla en vänlig, saklig och god ton i kommentarsfältet. Tack!